Accenture: Hodnoty a motivace k nákupu se v pandemii změnily, už nejde jen o cenu a kvalitu

1. 10. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © bodnarphoto - Fotolia.com
Spotřebitelé napříč generacemi podle studie Accenture zvyšují požadavky na zdraví a bezpečnost, zákaznický servis, osobní péči a další priority.

Nová studie společnosti Accenture odhalila, že cena a kvalita již není při nákupu rozhodujícím faktorem. Zároveň většina spotřebitelů přehodnocuje své nákupní chování.

Až 50 % dotazovaných spotřebitelů během pandemie přehodnotilo, co je pro ně v životě důležité, a v rámci nákupního rozhodování více zohledňují hodnoty, které jim osobně dávají smysl. To má přímý dopad na jejich nákupní chování.

Dalších 33 % lidí podle průzkumu ještě své nákupní chování přehodnocuje a u 17 % respondentů se zkušenost s pandemií na jejich nákupním chování nijak nepodepsala.

Spotřebitelské chování a to, co spotřebitelé považují za důležité, se za posledních 18 měsíců výrazně změnily. Tyto změny mají dopad na to, kde, co a jak nakupují,“ říká Radek Dráb, který vede Accenture Interactive v České republice a regionu střední Evropy.

Postoje nepřehodnocují jen mileniálové a GenZ

Výzkum zjistil, že při rozhodování spotřebitelů o nákupu je důležitých pět oblastí, které jsou s to převážit i vliv ceny a kvality. Jedná se o: oblast zdraví a bezpečnosti; oblast služeb a osobní péče; jednoduchost a pohodlí nákupu; původ produktu a pověst firmy i výrobku.

Zajímavé je podle odborníků zjištění, že těchto pět faktorů není důležitých jen pro generaci Z a mileniály, jako tomu bylo ještě donedávna, ale i pro ostatní demografické skupiny. 

Je třeba, aby se značky snažily výrazně odlišovat nejen cenou a kvalitou,“ vysvětluje Dráb. „Lídři trhu musí spotřebitelům zajistit předvídatelnou a bezpečnou nákupní zkušenost.“

Spotřebitelé dbají na zdraví a bezpečnost…

Accenture uvádí, že téma bezpečnosti a ochrany zdraví je pro spotřebitele čím dál důležitější, přičemž 71 % dotazovaných se domnívá, že je zásadní, aby společnosti braly větší ohledy na zdraví spotřebitelů a zaměstnanců, a začlenily toto téma i do rozhodovacích procesů.

Stejné procento dotazovaných věří, že firmy jsou stejně zodpovědné za zdraví lidí jako jednotlivé vlády. Dvě třetiny (68 %) zákazníků by změnily firmu v oblasti turismu, pokud by pociťovaly nedostatečný ohled na jejich zdraví a bezpečnost.

Více než 50 % spotřebitelů dnes tvrdí, že by změnili značku, pokud by nebylo možné dostatečně rychle a jednoduše kontaktovat zákaznický servis.

Stejný podíl dotazovaných by přistoupil ke změně, pokud by značka neposkytla jasné odpovědi o úrovni jejích služeb vzhledem k aktuální situací – například v souvislosti s pandemickými, ekonomickými či společenskými problémy.

… ale i vlastní pohodlí a etické faktory

Společnost dále podotýká, že až 57 % spotřebitelů by změnilo prodejce, pokud by „nenabídl nové, rychlé a flexibilní možnosti dodání zboží“, jako je například tzv. click and collect, kdy si zákazník objedná zboží na internetu a vyzvedne v některé z poboček prodejny.

Noví zákazníci dle Accenture potřebují vědět, jak a z čeho je produkt vyráběn a jak dalekou cestu produkt urazí, než se k nim dostane. Tři čtvrtiny dotazovaných (76 %) uvádějí, že je lákají značky, které při rozhodování o výrobě zohledňují etické faktory – jako kým a za jakých podmínek byl produkt vyroben.

bitcoin školení listopad 24

Napříč odvětvími pak většina nových spotřebitelů uvedla, že klidně změní poskytovatele služeb, pokud činnost dané společnosti nemá pozitivní sociální dopad na okolí – např. v oblasti inkluze a diverzity, ochrany životního prostředí nebo ochrany zdraví.

Zdroj: Accenture

Čtěte dále

ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14