ADMEZ: Díky karanténě roste podíl e-commerce na českém HDP

27. 4. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © tashatuvango - Fotolia.com
Vliv české e-commerce na HDP se podle Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu v roce 2020 zvýší. Asociace navíc naznařuje, že se jedná o dlouhodobý celoevropský trend, který neustane ani po skončení pandemie.

Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMEZ) uvádí, že na pozadí karanténních opatření roste podíl e-commerce na českém HDP. Podle asociace se daří i zásilkovým a kurýrním službám, které jsou na internetový prodej navázané.

ADMEZ naznačuje, že v evropském kontextu se Česká republika řadí mezi země s vysokým podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 % odpovídá 2,7% podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 %.

Současná situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i dlouhodobých trendů,“ říká Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMEZ.

Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet: „Meziročně se její obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných obchodech naopak stagnuje nebo dokonce klesá.“

Doručovací služby rostou o 20 %

Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají na zvýšenou poptávku mobility zboží. Štěpán Čekal, ředitel korporátního obchodu České pošty, vysvětluje, že doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než 20 %.

Internetové obchody jsou nyní jedinou možností nákupu s komplexní nabídkou zboží, které spotřebitelé dříve nakupovali v kamenných obchodech. Očekáváme, že tento trend částečně přetrvá i nadále,“ popisuje situaci.

Spousta tradičních obchodníků se na nás obrací s tím, že startují prodej po síti, dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.

To je pravděpodobně i jeden z důvodů, proč je podíl zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací stále 28 %. Dobírka je totiž pro začínající e-shopy stále nejjednodušším nástrojem,“ upřesňuje.

Pozitivní dlouhodobá předpověď

ADMEZ v neposlední řadě uvádí, že v sousedním Německu tvořila e-commerce až 11 % loňského maloobchodního obratu. V ČR je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 %.

bitcoin školení listopad 24

A například ve Velké Británii dosáhne podle ADMEZu elektronické obchodování na zhruba 8 % HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo 5 %. Růst výnosů z internetového obchodu je podle asociace všeobecným evropským trendem již několik let.

Zdroj: ADMEZ

Čtěte dále

Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data