Anect: Podzimní vlna přinesla více on-line nákupů i více útoků kyberzločinců

3. 12. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © Vladislav Kochelaevs - Fotolia.com
Útoky internetových podvodníků jsou hrozbou nejen pro běžné uživatele, ale i pro firemní sítě. Na organizacích je pak zavedení bezpečnostních opatření, monitoringu, ochrany odpovídajícím softwarem a další.

Společnost Anect uvádí, že koronavirová omezení už na jaře 2020 přinesla růst online nákupů a bezhotovostních transakcí a nynější druhá podzimní vlna přinese další posílení online nakupování.

S tím podle Anectu přichází také zvýšený výskyt snah o okrádání a podvody částečně usnadněný i tím, že řada nových zákazníků má minimální zkušenosti, nízkou obezřetnost a důvěřují věcem, kterým by neměli.

Ransomware pod stromeček

Ransomware se podle odborníků v předvánočním období může skrývat třeba v nabídkách výhodných nákupů, falešných fakturách za nákup ale i výzvě k vyzvednutí či sledování doručovaného zboží.

Vedle ransomwaru pak budou hrozit i klasické viry, jako je malware a další nevyžádané věci mířící nejen do počítačů, ale také do mobilních telefonů a tabletů.

Do mobilních zařízení si proto instalujte pouze aplikace z ověřených zdrojů, jako je AppStore, Google Play, a zvýšené pozornosti dbejte při dotazu na přidělení oprávnění aplikaci,“ doporučuje Petr Kocmich, architekt kybernetické bezpečnosti v Anectu.

Podezřele výhodná nabídka

Letos podle Anectu rozhodně nebudou chybět ani skvěle vypadající nabídky zboží za zázračně nízké ceny nebo oznámení o výhře něčeho drahého a velmi žádoucího. Častým nástrojem těchto podvodů jsou drahé telefony od Applu, Samsungu a dalších výrobců.

V oblibě pak podvodníci mají také drahé televize či domácí vybavení. I zde podle IT odborníků platí, že pokud je něco příliš levné, je to zásadně podezřelé. Lidé by zároveň měli nakupovat pouze v ověřených internetových obchodech.

Padělky a podvody

Anect varuje, že právě v předvánočním období roste počet podvodných e-shopů. Na první pohled jsou obtížně rozeznatelné od těch seriózních a funkčních. Zpravidla se jim ale nedá nedovolat, na e-maily neodpovídají a platby vyžadují předem.

V případě méně známých e-shopů pak čtěte recenze a zkušenosti uživatelů na srovnávačích e-shopů, kterých je na trhu hned několik, a vybírejte e-shopy s velkým počtem pozitivních recenzí,“ doporučují odborníci.

Anect upozorňuje, že s blížícími se Vánocemi se zvyšuje i počet podvodných reklam. Odborníci varují, že podvodníci budou ve velkém prodávat padělky a vydávat je za originální značkové zboží. Využívat k tomu budou i služby, jako je Facebook Market Place.

Riziko i pro firemní sítě

Společnost v neposlední řadě podotýká, že výše popsaná rizika a útoky ohrožují nejen běžné uživatele, ale i firemní sítě. Řada ze zaměstnanců používá firemní zařízení pro soukromé aktivity, a může tak ohrozit jak jednotlivá zařízení, tak celou firemní síť.

Ať už půjde třeba o cílený útok ve formě spear phishingu, který přes zaměstnance vstoupí dovnitř firemních sítí. S nástupem home office a vzdálených přístupů je nezodpovědné a nepozorné chování uživatelů-zaměstnanců ještě více rizikové.

bitcoin školení listopad 24

Nejčastější útoky jsou prostřednictvím podvržených e-mailů a sociálního inženýrství, např. častý CEO Fraud. Ať už v té nejjednodušší podobě falešných faktur až po pokročilé přesně zacílené útoky. Třeba přes zájmové weby, které někdo z firmy pravidelně navštěvuje,“ uzavírá Aleš Mahdal z Anectu.

Zdroj: Anect

Čtěte dále

Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data