Anketa: Nakupující neznají svá práva při nákupu v e-shopu

28. 4. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dotazování mezi 4 000 zákazníky internetového obchodu Kasa.cz ukázalo, že nakupující mají mezery především v reklamačních lhůtách a možnostech vrácení zakoupeného zboží. Informujete zákazníky na svém e-shopu?

Podle ankety e-shopu Kasa.cz z dubna 2011 mnozí nakupující neznají své práva a možnosti při nákupu a reklamaci zboží on-line. Nejméně jsou respondenti informovaní o okamžiku, odkdy začíná běžet lhůta reklamace (13 %). Jen o něco málo vyšší znalosti prokázali respondenti u lhůty pro vrácení zboží (16 %) a povinnosti informování prodejcem o ukončení reklamace (22 %).

O něco lépe dotázaní v anketě odpověděli na dotaz ohledně prodloužení záruční doby v případě uznané záruční reklamace, kdy správnou odpověď znalo 36 % dotázaných. Poměrně dobře dotázaní zákazníci odpověděli na otázky týkající se lhůt pro vrácení zboží (66 %) a na otázky související s možností vrácení peněz v případě reklamace (92 %).

Graf: Znalosti práv on-line nakupujících

Znalosti práv on-line nakupujících na Kasa.cz

Zdroj: Kasa.cz

Jak získat důvěru zákazníků?

Jedním ze způsobů, jak prokázat kvalitu svého e-shopu, je získání certifikace od Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Testovány jsou oblasti komunikace a kontaktů, informací o výrobcích, další certifikáty a osvědčení, reklamace a odstoupení od smlouvy, existence a kvality nadstandardních služeb a objednávky a doručení zboží.

bitcoin školení listopad 24

Uvádíme také stručný výčet práv, která můžete uvést ve svém e-shopu a zlepšit tak image v očích zákazníků:

  • V případě třetí reklamace stejné závady na výrobku vzniká zákazníkovi na základě potvrzení autorizovaným servisem nárok na vrácení peněz.
  • Rozpor s kupní smlouvou může zákazník uplatnit jen v případě, kdy výrobek nemá funkci, která byla uvedena v popisu zboží na stránkách obchodníka, nebo kdy zboží nejde při prvním použití zapnout.
  • Záruční doba v případě výměny zboží se neprodlužuje, ale začíná běžet znovu.
  • Dle zákona má zákazník 14 pracovních dnů na vrácení zboží zakoupeného přes internet bez udání důvodu.
  • Předvedení zboží zakoupeného přes internet může zákazník požadovat jen tehdy, když je to možné a umožňuje to povaha věci.
  • Záruční doba v případě uznané záruční reklamace se prodlužuje o dobu, po kterou byl výrobek v servisu, maximálně však o 30 dní.
  • Na účetním dokladu nemusí být razítko prodejce.
  • Prodejce není povinný informovat zákazníka o ukončení jeho reklamace.
  • Lhůta na vrácení zboží se počítá ode dne následujícího po dni, kdy zboží převzal.
  • Lhůta na vyřízení reklamace začíná běžet ode dne následujícího po dni, kdy zákazník předal zboží prodejci.

Zdroj: Kasa.cz, APEK

Čtěte dále

Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data