APEK: České e-shopy v roce 2016 utržily 98 miliard korun, otázka EET je nejistá

4. 1. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: (c) Jakub Jirsák - Fotolia.com
Vánoční období představovalo úspěšný závěr dalšího úspěšného roku. Tržby českých e-shopů v roce 2016 vyrostly o 21 % a zastavily se těsně pod 100 miliardami korun. Tématem počátku roku 2017 bude především EET.

České e-shopy vyhodnocují uplynulý rok a podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vše nasvědčuje tomu, že konečný výsledek bude ještě úspěšnější, než se očekávalo. Celkové obraty nakonec přesáhly 98 miliard korun, a to i díky velmi úspěšnému předvánočnímu období.

APEK tedy nesdílí názor společnosti Shoptet, že již v roce 2016 došlo k pokoření 100miliardové hranice, ale i tak je mnoho důvodů k radosti. Meziroční růst české e-komerce činil podle APEK 21 % a její podíl na maloobchodu v ČR vystoupal na 9,5 %.

Opravdu hodně úspěšný byl letos týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne. V oblasti prodeje elektroniky bylo období Black Friday vůbec nejúspěšnějším v celém roce 2016,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Kamenné prodejny a nestíhající dopravci

APEK poukazuje na fenomén prolínání internetového a kamenného prodeje, který byl příznačný pro rok 2016 a dá se očekávat, že na něj naváže další rozvoj i letos. E-shopy otevírají další výdejny či prodejny a současně s tím zákazníci osobní odběr zboží stále častěji vyžadují.

Osobní odběr je z pohledu zákazníka levnější a často také rychlejší a pohodlnější než napjaté čekání na dodání zboží dopravcem. E-shopům se nadále daří vylepšovat interní logistiku a požadavkům nakupujících tak vycházet vstříc,“ uvedl k tomu Vetyška.

Zatímco internetové obchody průběžně navyšují skladové kapacity a vylepšují své technické zázemí, s růstem e-komerce se hůře vyrovnávají dopravci. Těm se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny, prakticky od období Black Friday se dostávali někteří z nich do prodlení.

Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ zhodnotil Vetyška.

Jak to bude s EET?

APEK kromě úspěchů připomíná také jednu nepříjemnou otázku, jíž je EET. Největší část internetových prodejců má patřit do druhé fáze spuštění EET, která odstartuje 1. 3. 2017. V průběhu uplynulého podzimu se sešel výkonný ředitel APEK Jan Vetyška s ministrem financí Andrejem Babišem, aby spolu prodiskutovali možnost vyjmutí on-line plateb z evidence tržeb.

Hlasování o úpravě příslušného zákona proběhne v polovině ledna. Pan ministr naše argumenty přijal za své, nicméně z tématu vyjmutí on-line plateb se stal bohužel nástroj politického boje. Stále věříme, že zákonodárci bez ohledu na stranickou příslušnost a emoce pochopí, jak je zařazení internetových plateb do EET zbytečné a současně složité,“ uvedl Vetyška k tomuto setkání.

Především u menších obchodníků hrozí, že pokud nedojde k úpravě zákona, budou nuceni zrušit nabídku on-line plateb. V takovém případě by byli poškozeni nejen obchodníci, ale především zákazníci, kteří si v souladu s celosvětovými trendy zvykli na pohodlný nákup pomocí elektronických plateb,“ dodal.

V roce 2016 podle APEK také pokračovaly přípravy legislativních řešení pro nastolení jednotného digitálního trhu v rámci EU. Naposledy se jednalo o úpravy v oblastech přeshraničního doručování zboží a geo-blockingu.

bitcoin školení listopad 24

O jednotlivých návrzích komunikujeme s reprezentanty české státní správy. Jestliže se podaří zohlednit připomínky obchodníků, může být jednotný digitální trh další příležitostí pro naše střední a malé e-shopy,“ dodal Jan Vetyška.

Zdroj: APEK

Čtěte dále

Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data