APEK: Jen 3 % české internetové populace nikdy nenakoupila v e-shopu

28. 2. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor:
Hlavním důvodem zůstává chybějící možnost osobně si prohlédnout zboží. Neochota nakupovat on-line je v naprosté většině případů způsobena obavami, špatnou zkušenost uvedlo jen 5 % respondentů.

Průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zaměřený na důvody, proč uživatelé nenakupují na internetu, odhalil ztenčující se procento internetové populace, která nevyužívá služby e-shopů.

Na internetu podle výsledků průzkumu nikdy nenakoupila pouze 3 % aktivních uživatelů internetu populace, zatímco tři čtvrtiny uživatelů zde nakupují minimálně jednou za čtvrt roku.

Nejčastějším uváděným důvodem, proč uživatelé nenakupují on-line, je absence možnosti si osobně prohlédnout nabízené zboží. Uvedlo to 51 % nenakupujících respondentů. Ještě v roce 2010 jich tento důvod uvedlo 93 %.

Počet uživatelů internetu, kteří na internetu nenakupují je rok od roku menší a roste frekvence opakovaných nákupů,” uvedl Jak Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Jedinou významnou viditelnou nevýhodou u nákupů přes internet zůstává, převážně pro nenakupující, nemožnost osobně si zboží prohlédnout. Těší nás, že hlavně roste důvěra v internetové obchody a strach z nakupování online prakticky mizí,” dodal.

Pětině vadí připlácení za poštovné

Druhý nejčastější důvod nenakupování na internetu je, že to uživatelé jednoduše nepotřebují a zboží si obstarají v kamenných prodejnách (29 %). Na třetím místě se umístily obavy při komplikacích při případné reklamací a vrácení peněz (26 %). Z důvodů špatných zkušeností z minula nenakupuje pouze 5 % respondentů.

Dalšími uvádenými důvody byla neochota platit poštovné (18 %), obava ze zneužití osobních údajů (18 %), nedůvěra, že objednané zboží vůbec dojde (15 %), absence možnosti konzultace s odborníkem jako v kamenné provozovně (11 %), neochota čekat na dodání (9 %) a malý sortiment (3 %).

Z výsledků rovněž vyplynulo, že 15 % lidí vadí nutnost se v e-shopech registrovat. Pouze 1 % uživatelů však nenakupuje, protože proces objednání zboží považuje za příliš složitý.

Obr 1. - Meziroční srovnání důvodů pro nenakupování on-line

bitcoin školení listopad 24

Zdroj: APEK

Čtěte dále

Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data