APEK: Polovina zákazníků e-shopů je ochotná za dopravu zaplatit 51 až 100 korun

18. 2. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © mangostock - Fotolia.com
Výsledky studie Asociace pro elektronickou komerci ukázaly až 97% spokojenost českých zákazníků s doručování zboží z e-shopů. Zároveň přináší shrnutí nejčastějších negativních zkušeností a rozbor ochoty zákazníků platit za doručení (infografika uvnitř).

Podle studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která se zaměřila na doručování zboží zakoupeného přes internet, je 97 % respondentů je spokojeno s doručením takto zakoupeného zboží.

Výsledky ukázaly, že hlavními kritérii výběru dopravce při nákupu na internetu je nejnižší cena (31 %), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24 %) a předchozí zkušenosti (23 %).

Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu,” uvedl k výsledkům Jan Vetyška z APEK.

Čím větší krabice, tím větší ochota

Co se týká ceny doručení zboží, je 35 % zákazníků ochotno zaplatit do 50 kč a bezmála polovina (48 %) od 51 do 100 Kč. U rychlejšího doručení, tedy do následujícícho pracovního dne, je 41 % respondentů ochotno za dopravu zaplatit částku od 51 do 100 kč a 31 % by zaplatilo od 101 do 150 Kč.

Platí, že ochota zákazníků si připlácet roste s velikostí zásilky. Za doručení myčky, sporáku, pračky nebo lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč a v 27 % případů jsou připraveni zaplatit až 500 Kč.

Obecně je však poplatek za dopravu stále vnímán jako výdaj navíc. Téměř polovina respondentů uvedla, že při nákupu na internetu hledá e-shop, který nabízí dopravu zdarma a téměř třetina respondentů preferuje osobní odběr zboží.

Vadí doručení v jiný čas a bez oznámení

Při zjišťování negativních zkušeností s doručovacími službami si 44 % respondentů nemohlo na žádnou vzpomenout. Zbývající uváděli zejména doručení v jiný než smluvený čas (18 %), chybějící oznámení prostřednictvím SMS nebo e-mailu (14 %), pozdní doručení (12 %), poničený obal zásilky (11 %) a neochotu pomoci se zásilkou až do bytu (8 %).

S poškozením samotného zboží (nikoliv pouze obalu), se setkala 3 % respondentů. Jako největší negativní zkušenost však APEK uvádí pokus o fingované doručení.

Konzervativní zákazník

Co se týče nových možností a služeb, mají čeští zákazníci v oblibě spíše staré a známé způsoby. Platební kartu pro zaplacení při doručení například využívá 16 % zákazníků, vyjimečně 20 %. Více než třetina (34 %) zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a zhruba 13 % dotazovaných o této dosud nevěděla a ani ji neplánuje využít.

Zde však zůstává otázkou, nakolik jsou tato čísla ovlivněna dostupností mobilních platebních terminálů u doručovatelů.

Jistá dávka osvěty bude ještě potřeba u výdejních automatů pro osobní odběr zboží. Ty využilo pouze 6 % respondentů, zatímco 49 % zákazníků vůbec neví, jak fungují a 15 % to sice ví, ale služba je neláká.

Služba dodání ve stanovený čas s přesností na 2-3 hodiny se setkala s rozporuplnou odezvou, když by 27 % respondentů tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena, ale podobný podíl (22 %) o ní ví, ale nemá potřebu ji využívat.

Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy jak rychle je potřeba zboží.

Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru od respondentů z Českého národního panelu. Zúčastnilo se jej 1079 respondentů.

bitcoin školení listopad 24


Infografika: Spokojenost s doručením zboží zakoupeného přes internet

Zdroj: APEK

Čtěte dále

Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends