Canalys: Dodávky PC a tabletů se na sklonku roku propadly o pětinu

10. 2. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © bloomua - Fotolia.com
Celosvětové dodávky tabletů v čtvrtém kvartálu 2022 vzrostly, ekonomickým problémům navzdory. Oživení na poli chromebooků se očekává až v roce 2024.

Společnost Canalys ve své nejnovější zprávě přináší přehled z trhu PC, tabletů a chromebooků. Analytici zjistili, že celosvětové dodávky ve čtvrtém kvartálu 2022 klesly o 21 % na 105,6 milionu kusů. Za celý rok tak trh oslabil o 13 % na 434,5 milionu.

Odolnost v posledních třech měsících roku prokázaly tablety, jejichž dodávky stouply o mírné 1 % na 42,3 milionu kusů. Za celý rok 2022 nicméně segment vykázal 5% pokles na 150,8 milionu. Chromebooky v posledním čtvrtletí klesly o 10 %, za celý rok se pak propadly takřka o polovinu na 17,7 milionu kusů.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů 4Q22 (miliony kusů) 

Výrobce 

Prodej 4Q22 

Podíl 4Q22 

Prodej 4Q21 

Podíl 4Q21

Meziroč. změna

1. Apple 

25,499 

24,1 % 

24,256 

18,2 % 

5,1 % 

2. Lenovo 

17,942 

17,0 % 

26,500 

19,8 % 

–32,3 % 

3. HP 

13,220 

12,5 % 

18,646 

14,0 % 

–29,1 % 

4. Dell 

10,883 

10,3 % 

17,279 

12,9 % 

–37,0 % 

5. Samsung 

8,308 

7,9 % 

7,862 

5,9 % 

5,7 % 

ostatní

29,793 

28,2 % 

39,079 

29,2 % 

–23,8 % 

Celkem

105,645 

100 % 

133,622 

100 % 

-20,9 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů 2022 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 2022 

Podíl 2022 

Prodej 2021 

Podíl 2021 

Meziroč. změna 

1. Apple 

87,864 

20,2 % 

90,007 

18,0 % 

–2,4 % 

2. Lenovo 

79,290 

18,2 % 

99,667 

20,0 % 

–20,4 % 

3. HP 

55,314 

12,7 % 

74,140 

14,9 % 

–25,4 % 

4. Dell 

50,011 

11,5 % 

59,560 

11,9 % 

–16,0 % 

5. Samsung 

32,156 

7,4 % 

35,637 

7,1 % 

–9,8 % 

ostatní 

129,882 

29,9 % 

140,215 

28,1 % 

–7,4 % 

Celkem

434,517 

100 % 

499,226 

100 % 

-13,0 %

Zdroj: Canalys

Mírný optimismus pro tablety

Z pohledu tabletů si první příčku mezi výrobci bezpečně drží Apple, jehož tržní podíl se ve čtvrtém kvartálu vyšplhal na 46 %. Druhé místo patří Samsungu, jenž s velkým odstupem drží 18% podíl na trhu, následují Amazon, Lenovo a Huawei.

Poptávku na konci roku podle analytiků pomohly zvýšit výrazné slevy a další propagační akce. Na trhu tabletů se nicméně dle Canalysu podepíše utahování opasků komerční a veřejné sféry, jelikož organizace prozatím odkládají některé plány digitální transformace, které zahrnovaly nákup tabletů.

Navzdory poklesu oproti roku 2021 byly objemy dodávek tabletů v roce 2022 výrazně nad úrovní před pandemií. Co víc, příležitosti pro budoucí růst zůstávají nedotčené,“ říká Himani Mukkaová z Canalysu.

Podle Mukkaové je i nadále vysoká potřeba digitalizace na rozvojových trzích, kde kvůli ceně i konektivitě častěji upřednostňují tablety před notebooky. „Vendoři se snaží do tohoto segmentu vstoupit a ukořistit si výhodu prvního hráče pro sebe,“ dodává.

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu tabletů 4Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q22 

Podíl 4Q22 

Prodej 4Q21 

Podíl 4Q21

Meziroč. změna

1. Apple 

19,480 

46,0 % 

16,443 

39,2 % 

18,5 % 

2. Samsung 

7,612 

18,0 % 

6,899 

16,5 % 

10,3 % 

3. Amazon 

3,566 

8,4 % 

3,948 

9,4 % 

–9,7 % 

4. Lenovo 

2,334 

5,5 % 

4,742 

11,3 % 

–50,8 % 

5. Huawei 

1,441 

3,4 % 

2,239 

5,3 % 

–35,6 % 

ostatní

7,916 

18,7 % 

7,633 

18,2 % 

3,7 % 

Celkem

42,349 

100 % 

41,904 

100 % 

1,1 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 4 – Vývoj globálního trhu tabletů 2022 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 2022 

Podíl 2022 

Prodej 2021 

Podíl 2021

Annual 
growth 

1. Apple 

60,844 

40,3 % 

61,046 

38,6 % 

–0,3 % 

2. Samsung 

29,024 

19,2 % 

30,099 

19,0 % 

–3,6 % 

3. Amazon 

13,646 

9,0 % 

13,235 

8,4 % 

3,1 % 

4. Lenovo 

11,558 

7,7 % 

17,467 

11,0 % 

–33,8 % 

5. Huawei 

6,287 

4,2 % 

9,189 

5,8 % 

–31,6 % 

ostatní

29,454 

19,5 % 

27,253 

17,2 % 

8,1 % 

Celkem

150,813 

100 % 

158,289 

100 % 

-4,7 %

Zdroj: Canalys

Graf 1 – Vývoj trhu tabletů 2016–2022

Zdroj: Canalys

Dočasné skomírání pro chromebooky

Canalys dále uvádí, že ačkoli chromebooky zaznamenaly pokles již šesté čtvrtletí útlumu v řadě, pokles ve čtvrtém kvartálu 2022 byl mírnější než v předchozích pěti čtvrtletích a dodávky se meziročně snížily jen o 10 %.

Segmentu podle analytiků vlily čerstvou krev do žil zejména výrazné maloobchodní slevy a propagační akce pro školy. Celkové dodávky se ovšem oproti roku 2022 propadly o bezmála 50 %, což podtrhuje, jak moc se na chromeboocích podepsal popandemický „návrat do normálu“.

Vzhledem k tomu, že expanze do komerčního prostředí je v nedohlednu a spotřebitelé budou kvůli krizi škrtit výdaje, výrobci chromebooků čekají, až začne obnovovací cyklus vzdělávacích organizací na klíčových trzích,“ vysvětluje Ishan Dutt z Canalysu.

Analytická společnost vzhledem k tlaku na rozpočty veřejného sektoru očekává, že rok 2023 přinese na poli chromebooků pouze omezené příležitosti, během kterých se výrobci i prodejní kanály budou snažit uvolnit zásoby.

Významnější růst očekáváme až v roce 2024, kdy skončí životnost zařízení nakoupených v době, kdy vrcholila pandemie. Objeví se tak i příležitost dodávat produkty s prémiovými funkcemi, protože studenti i učitelé si při využívání technologií zvykli na určitý standard,“ říká Dutt.

Canalys tak vidí budoucnost chromebooků poměrně pozitivně. „Vzhledem k tomu, že ve vzdělávacích systémech jsou pevně zakotvené digitální učební osnovy, poptávka po chromeboocích bude z dlouhodobého hlediska konzistentní a cyklická,“ uzavírá Dutt.  

Tabulka 5 – Vývoj globálního trhu chromebooků 4Q22 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 4Q22 

Podíl 4Q22 

Prodej 4Q21 

Prodej 4Q22 

Meziroč. změna

1. HP 

1,021 

28,6 % 

0,471 

11,9 % 

116,8 % 

2. Acer 

0,710 

19,9 % 

0,910 

23,0 % 

–22,0 % 

3. Lenovo 

0,550 

15,4 % 

0,749 

19,0 % 

–26,6 % 

4. Dell 

0,479 

13,4 % 

0,641 

16,2 % 

–25,3 % 

5. Asus 

0,456 

12,8 % 

0,722 

18,3 % 

–36,8 % 

ostatní

0,357 

10,0 % 

0,457 

11,6 % 

–21,9 % 

Celkem

3,573 

100 % 

3,950 

100 % 

-9,5 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 6 – Vývoj globálního trhu chromebooků 2022 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 2022 

Podíl 2022 

Prodej 2021 

Podíl 2021  

Meziroč. změna 

1. Acer 

4,251 

24.0% 

5,159 

15,2 % 

–17,6 % 

2. Lenovo 

3,711 

20.9% 

8,136 

23,9 % 

–54,4 % 

3. HP 

3,524 

19.9% 

10,250 

30,2 % 

–65,6 % 

4. Dell 

2,965 

16.7% 

3,603 

10,6 % 

–17,7 % 

5. Asus 

1,728 

9.7% 

3,314 

9,8 % 

–47,9 % 

ostatní

1,553 

8.8% 

3,519 

10,4 % 

–55,9 % 

Celkem 

17,732 

100% 

33,981 

100 % 

-47,8 %

Zdroj: Canalys

bitcoin školení listopad 24

Graf 2 – Vývoj trhu chromebooků 1Q20–4Q22

Zdroj: Canalys

Čtěte dále

ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data