Česká obchodní inspekce (ČOI) během prvních tří měsíců roku 2012 provedla celkem 1332 kontrol zaměřených na prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. V téměř 34 procentech případů přišla na pochybení obchodníka. Hříšníkům udělila pravomocné pokuty v celkové výši 1 182 000 Kč.
Při výprodejích a slevách by si prodejci měli dát dvojnásobný pozor, jestli postupují v souladu se zákonem a nepoškozují své zákazníky a v konečném důsledku i sami sebe. Praxe totiž ukazuje, že při výprodejích a slevách vždy prodejci nepostupují správně a kromě ztráty důvěry zákazníků riskují i sankce ze strany úřadů.
„Výsledky kontrolní akce potvrdily, že při výprodejích a akčních slevách jsou spotřebitelé často nepravdivě informováni o cenách výrobků po slevě. Tyto slevy jim nejsou účtovány a při informování o „výhodných nákupech“ užívají prodejci často klamavých obchodních praktik, kdy slevy nedosahují deklarované výše,“ uvedla Česká obchodní inspekce ve zprávě pro média.
Obchodníci by si měli dávat pozor na uvádění výše slevy odpovídající realitě (nenadsazovat výši slevy), správné uvádění konečné ceny zboží a na započítání deklarované slevy do konečné ceny zboží. Nepřípustné i při slevách či akcích je z hlediska zákona na ochranu spotřebitele omezování záruky či nevybavení zboží českým návodem.
„Vzhledem k počtu zjištěných porušení pokračují kontroly i ve 2. čtvrtletí tohoto roku,“ upozorňuje Česká obchodní inspekce prodejce. V zájmu obchodníků tedy je překontrolovat aktuální nabídku i používané postupy, zdali jsou v souladu se zákonem na ochranu spotřebitele. Neférové či rovnou nezákonné jednání, byť způsobené neznalostí nebo nepozorností, může odradit i zákazníky.
Tabulka 1: kontroly ČOI zaměřené na slevy a výprodeje za leden až březen 2012
Zdroj: Česká obchodní inspekce
Tabulka 2: Sankce uložené ČOI za pochybení při slevách a výprodejích za leden až březen 2012
Zdroj: Česká obchodní inspekce