ČOI: Více než polovina kontrolovaných e-shopů používá nekalé obchodní praktiky

19. 10. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © Edyta Pawlowska - Fotolia.com
Internetové obchody se těší stále větší oblibě spotřebitelů, úroveň služeb je však podle České obchodní inspekce stále velkým problémem. Jak se vyvarovat pokutě?

ČOI: Více než polovina kontrolovaných e-shopů používá nekalé obchodní praktiky Foto: © Edyta Pawlowska - Fotolia.comInternetoví prodejci stále nedodržují své povinnosti, potvrzují to výsledky České obchodní inspekce po průběžném vyhodnocení kontrol internetových obchodů za 1. – 3. čtvrtletí 2011.

V průběhu 727 kontrol inspektoři zjistili porušení povinností u 522 prodávajících (71,8 %), a uložili doposud 439 pokut v celkové výši téměř 1,7 milionu Kč.

Stále vysoká rizika při nákupech na dálku, značná anonymita prodávajících a nízké právní vědomí spotřebitelů jsou důvody, proč bude ČOI i nadále intenzivně kontrolovat nabídku a prodej internetových obchodů, zejména poskytování povinných informací,“ uvedl v tiskovém oznámení Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI.

Co ČOI kontroluje?

ČOI od ledna do září ověřovala dodržování povinností stanovených pro prodej zboží prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.

Kontroly byly zaměřeny především na zakázané používání nekalých obchodních praktik (ustanovení § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v návaznosti na ustanovení § 5 a § 5a téhož zákona). Dále kontrolovaly plnění povinností stanovených přímo zákonem o ochraně spotřebitele, zejména na dodržování poctivosti prodeje, rozsah informací o zboží, ceně, právech při uplatnění reklamace, apod.

Se stížností na postup e-shopu nebo s podnětem ke kontrole se za prvních 9 měsíců roku 2011 obrátilo na ČOI 1 759 spotřebitelů. V 205 případech šetření potvrdilo porušení povinností dozorovaných ČOI.

V rámci kontrol internetového prodeje inspekce kontroluje obecně prodej výrobků a poskytování služeb prostřednictvím internetu, a zároveň provádí kontroly zaměřené speciálně na prodej a nabídku falzifikátů.


Graf: Přehled kontrol e-shopů Českou obchodní inspekcí (leden-září 2011)


Inspektorát

Počet kontrol

Se zjištěním

Zjištění v %



Středočeský a Hl. město Praha

147

118

80,3 %


Jihočeský a Vysočina

53

30

56,6 %


Plzeňský a Karlovarský

64

29

45,3 %


Ústecký a Liberecký

91

62

68,1 %


Královéhradecký a Pardubický

53

44

83 %


Jihomoravský a Zlínský

175

122

69,7 %


Moravskoslezský a Olomoucký

144

117

81,3 %


Celkem

727

522

71,8 %


Zdroj: ČOI


Nejčastější případy porušení

Ve více než polovině případů (52 %) ČOI zjistila používání nekalých obchodních praktik. Dalších 40 % zjištění se týkalo neposkytnutí dostatečných, resp. poskytnutí nesprávných informací o podmínkách uplatnění reklamace nebo o právech kupujících při rozporu věci s kupní smlouvou.

Na základě zjištěných porušení povinností stanovených obecně závaznými právními předpisy inspekce za sledované období pravomocně uložila 439 pokut v celkové výši 1 675 200 Kč.

Doporučení ČOI

Česká obchodní inspekce doporučuje spotřebitelům nakupovat v neověřených nebo anonymních e-shopech, které lákají na podezřele nízké ceny.

bitcoin školení listopad 24

Na základě doporučení ČOI spotřebitelům radíme provozovatelům internetových obchodů zkontrolovat zda:

  • Uvádíte na webu identifikační údaje a sídlo vaší společnosti.
  • Seznamujete zákazníka s obchodními podmínkami před uzavřením smlouvy.
  • Nevyžadujete platby před dodáním zboží.
  • Sledujete reference (diskuse) o serióznosti obchodů, a řešíte případné stížnosti.


Zdroj: ČOI, ChannelWorld
Zdroj: © Edyta Pawlowska - Fotolia.com

Čtěte dále

Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data