ČSÚ: Pandemie se projevila na výkonu české ekonomiky, v 1. čtvrtletí klesla o 2,2 %

22. 5. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: andranik123 @ fotolia.com
Od ledna do března kvůli pandemii koronaviru klesala spotřeba domácností, ekonomiku naopak stimulovala vládní spotřeba. Propad průmyslové produkce v březnu činil rekordních 8,7 %.

Český statistický úřad uvádí, že více než šestiletý české ekonomiky se v prvním čtvrtletí 2020 zastavil. HDP meziročně reálně kleslo o 2,2 %, ve srovnání s předchozím čtvrtletím se pak propadlo o 3,6 %. K poklesu došlo v průmyslu i ve službách.

Podle prvního odhadu analytiků byl pokles HDP způsoben značným zhoršením bilance zahraničního obchodu i poklesem investiční aktivity. Utlumena byla spotřeba domácností, ekonomiku naopak stimulovala vládní spotřeba.

Rekordní březnový propad průmyslové produkce o 8,7 % ovlivnil i výsledný pokles za celé období, který činil 4,6 %. „Průmyslová produkce směřovala k cyklickému útlumu již v minulém roce a v lednu a únoru se dynamika příliš neměnila,“ vysvětluje Marek Rojíček, předseda ČSÚ.

Během března však v reakci na opatření proti šíření koronaviru omezila řada podniků výrobu a někdy ji prakticky zastavila. Produkce v automobilovém průmyslu proto klesla o více než čtvrtinu a nejbližší subdodavatelská odvětví se propadla o desetinu,“ dodává.

Zasažena byla i výroba počítačů

Z dat ČSÚ vyplývá, že více než 15% pokles v březnu zasáhl i strojírenství, výrobu počítačů, elektronických a optických přístrojů nebo výrobu nápojů. Situace v průmyslu se následně otiskla i do negativního vývoje vývozu.

Výrazně negativní byl vývoj služeb. „Za celé čtvrtletí tržby ve službách meziročně reálně klesly o 4,3 %, z toho v březnu propad činil více než 10 %,“ říká Rojíček. Růst si naopak zachovaly informační a komunikační činnosti a kurýrní a poštovní služby.

bitcoin školení listopad 24

Maloobchodní tržby podle ČSÚ v březnu meziročně klesly o 9,3 %, což vedlo po více než šesti letech k poklesu v celém čtvrtletí o 0,7 %. Zasažena byla většina specializovaných prodejen, zejména ty bez možnosti doplňkového prodeje přes internet.

Zdroj: Český statistický úřad

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci