ČSÚ: Počítač i internet má více než 6 z 10 českých domácností

30. 11. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: © nyul - Fotolia.com
Český statistický úřad na tiskové konferenci představil výsledky dotazování v českých domácnostech. Kolik z nich má počítač a jaký a jak nakupují elektroniku na internetu?

Téměř dvě třetiny českých domácností měly ve druhém čtvrtletí letošního roku doma k dispozici osobní počítač (65 %) a jen o něco méně (62 %) jich bylo připojeno k internetu.  Za pět let počet domácností vybavených počítačem vzrostl o 1,2 milionu (o 77 %). Nárůst vybavení internetem dosáhl 125 % na 1,4 milionu.

Polovina z domácností s počítačem používá notebook nebo netbook a téměř čtvrtina má doma dva a více počítačů. Vybavení přenosnými počítači za posledních pět let výrazně vzrostlo, neboť v roce 2006 jej mělo k dispozici 7 % všech domácností, o pět let později už to byla třetina domácností.

Nejméně jsou počítačem vybaveny domácnosti s nejnižším příjmem (27 %), kdežto v domácnostech s nejvyšším příjmem nalezneme počítač v 94 % případů. Domácnosti s nejnižším příjmem však vykazují v posledních letech vyšší růst pořízení počítače.

Nejpoužívanější informační a komunikační technologií užívanou jednotlivci je v současnosti podle výsledků dotazování mobilní telefon. Podle údajů ČSÚ jej využívá 94 % lidí starších 16 let. Dvě třetiny dospělé populace používaly osobní počítač a téměř všichni uživatelé osobního počítače (98 %) pak využívali také internet.

Co brání 100% připojení k internetu?

Domácnosti bez přístupu k internetu (1,6 mil. domácností) uváděly jako nejčastější důvod, že internet nepotřebují (69 % z domácností bez připojení), dále že s ním neumějí pracovat (přes 30 %), že jim připadají pořizovací náklady příliš vysoké (25 %) a že je vysoká i cena připojení (17 %).

Do roku 2006 převládalo v českých domácnostech pomalé připojení prostřednictvím vytáčené telefonní linky (42 % domácností s přístupem na internet), v současnosti se tímto způsobem připojují sotva 4 % domácností s internetem. Nejčastěji se české domácnosti na rozdíl od většiny ostatních zemí EU  připojují přes Wi-Fi (51 % domácností s internetem). Menší nárůst podílu zaznamenalo ADSL (na 22 %), které předehnalo ještě méně rostoucí kabelové připojení (21 %).

Graf: Domácnosti s připojením k internetu podle typu připojení (% domácností s připojením k internetu)

Domácnosti s připojením k internetu podle připojení
Zdroj: ČSÚ, 2011

Nakupování elektroniky přes internet

Ve 2. čtvrtletí roku 2011 uvedlo 28 % z celkového počtu obyvatel ČR a 43 % z celkového počtu uživatelů internetu, že nakoupilo v uplynulých dvanácti měsících přes internet. Přitom z pohledu potenciálních způsobů platby je zajímavá informace, že 42 % internetových uživatelů používá také internetové bankovnictví. Informace o zboží a službách si pak na internetu hledá 79 % uživatelů.

Z uživatelů internetu jich 19 % on-line nakoupilo elektroniku, 13 % bílou techniku a 12 % mobily a příslušenství. Za telekomunikační služby utrácelo přes internet 10 % uživatelů.

Graf: Zboží nakoupené přes internet (% jednotlivců, kteří nakoupili v posledních 12 měsících přes internet)

Graf: Zboží nakoupené přes internet (% jednotlivců, kteří nakoupili v posledních 12 měsících přes internet)

Zdroj: ČSÚ, 2011

Za elektroniku a kancelářskou techniku utrácejí na internetu výrazně více muži (28 % uživatelů) než ženy (8,5 % uživatelek). Nakupují je spíše lidé starší 25 let a mezi vyššími věkovými kategoriemi se struktura se zájem neliší.

U bílé techniky a elektrospotřebičů pro domácnost se poměr snižuje na 14,3 % uživatelů mužského a 11,3 % uživatelů ženského pohlaví. S rostoucím věkem roste i zastoupení nakupujících.

Naopak u on-line zákazníků mobilních telefonů a jejich příslušenství převládá věková skupina 16-24 let a dále zastoupení klesá. Mobily na internetu podobně jako elektroniku nakupují muži více než ženy.

bitcoin školení listopad 24

Šetření se uskutečnilo ve druhém čtvrtletí roku 2011 a zúčastnilo se jej 4 742 domácností (9 262 jednotlivců). Jako technika dotazování byl použit osobní rozhovor s respondentem s využitím počítače (CAPI).

Podrobné výsledky průzkumu včetně dalšího členění na cílové skupiny naleznete na webu Českého statistického úřadu.

Zdroj: ČSÚ

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14