Čtyři kroky pro úspěšnou digitalizaci B2B prodejů (Roland Berger)

8. 12. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: © imtmphoto - Fotolia.com
Společná studie společností Roland Berger a Google ukázala, že řada B2B prodejců není připravena na nový model, kdy nákup iniciuje poučený zákazník. Společnosti proto nabízejí návod, jak úspěšně digitalizovat proces prodeje v B2B segmentu.

Společná studie společností Roland Berger a Google ukázala, že díky pokročilým internetovým vyhledávačům, digitální komunikaci a on-line produktovému poradenství se 57 % všech prodejů odehrává na internetu.

Podle studie je skoro polovině nakupujících méně než 35 let. Způsob, kterým tato generace získává informace, komunikuje, navazuje a udržuje vztahy, se zásadně liší od toho, jak to dělali generace předchozí. Takzvaná digitální generace" je zvyklá nakupovat on-line a toto své chování přenáší také do B2B procesů. Nákupní proces těchto zákazníků se proto odehrává převážně v digitální rovině.

Digitalizace prodejních struktur je klíčovým faktorem úspěchu. Každá firma, která nezvládne adaptovat svůj obchodní model potřebám nové generace nakupujících, ohrožuje v dlouhodobém horizontu svoji konkurenceschopnost," uvedl Philip Staehelin, managing partner pražské pobočky společnosti Roland Berger.

Nepřipraveni na budoucnost

Jedním z klíčových zjištění studie však je, že zatímco 60 % respondentů si je vědomo důležitosti digitálních prodejních kanálů pro budoucí obchodní úspěch, pouze 42 % z nich má připravenou strategii, jak přistoupit k digitalizaci, a 33 % svým zákazníkům ani nenabízí možnosti objednávky on-line.

Mnoho společností ještě stále nevnímá, že digitalizace znamená více, než jen transformaci produktů a výrobních procesů. Neuvědomují si, že digitalizace ovlivňuje všechny oblasti společnosti. B2B prodeje, tzn. místa skutečného kontaktu se zákazníkem, jsou přehlíženy, i přesto že je to oblast ve které se ukrývá obrovský potenciál," dodal Stefan Hentschel, industry leader technology & B2B ve společnosti Google.

To, o jak velký potenciál jde, studie doskládá příkladem:

Dodavatel telekomunikačního vybavení dal každému ze svých obchodních zástupců tablet se speciální prodejní aplikací, která umožňovala konfigurovat produkt přímo se zákazníkem.

Po pouhých 6 měsících došlo k navýšení podepsaných smluv na kontakt o 5-10 %. Zároveň se zkrátil čas na zákazníka a celková hodnota prodejů se zvýšila o téměř 70 %.

Nová pravidla hry

Éra, kdy nákupní proces inicioval prodejce např. rozesíláním marketingových informací nebo pořádáním schůzek, je podle studie minulostí. První na tahu je nyní zákazník, a to bez ohledu na to, zda jde o B2C nebo B2B.

Zákazník je ten, kdo rozhoduje, kde, kdy a jak bude v interakci s obchodním zástupcem,“ uvedl Hentschel a dodal, že do popředí prodejních strategií by se kvůli tomu měla dostat místa styku se zákazníkem a potřeby zákazníků. Neméně důležité je pak propojení prodejních kanálů a pravidelné aktualizace.

Dnešní zákazníci chtějí mít možnost přistupovat k datům kdykoliv, přes různé kanály, komunikovat s odborníky, objednávat a vyměňovat zboží, kdykoliv chtějí," uvedl Staehelin s tím, že takový přístup vyžaduje určitý stupeň centralizace, například centrální IT oddělení a centrální CRM systém.

Čtyři kroky k úspěšné digitalizaci B2B prodejů

Odborníci ze společností Roland Berger a Google na základě poznatků studie doporučují čtyři kroky, které by firmy měly přijmout, aby úspěšně přenesly B2B prodeje do digitálního věku:

První krok: Vyberte správné metody

Vybrané metody musí být schopny dostát rychlosti digitální transformace. Philip Staehelin proto doporučuje přístup, který zahrnuje nejprve identifikaci vhodných stěžejních projektů a jejich následnou realizaci.

Druhý krok: Nominujte vlastníka

Konkrétní osoba, která převezme zodpovědnosti za celý proces digitalizace. To by měl ideálně být někdo z členů managementu společnosti. Následně bude jeho zodpovědnost zvýšení povědomosti o procesu digitalizace napříč celou společností a řízení procesu transformace krok za krokem.

Třetí krok: Osvěta ve firmě

Získejte celou společnost pro novou „digitální mentalitu", kdy impuls pro změnu v prodejním systému pochází přímo od zákazníka. Zaměstnanci potřebují správnou přípravu, aby byli schopni podporovat vývoj nového digitálního myšlení.

Čtvrtý krok: Spolupracujte s externími partnery

bitcoin školení listopad 24

B2C společnosti nebo internetové firmy vám tímto způsobem mohou předat své dosavadní zkušenosti.

Zdroj: Roland Berger

Čtěte dále

Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data