DisplaySearch: Prodej netbooků se meziročně zdvojnásobí, notebooků se prodá stejně

23. 7. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Analytická společnost DisplaySearch očekává, že se v roce 2009 prodá téměř 33 milionů netbooků a jejich podíl na celosvětovém notebookovém trhu vzroste na 20 %. Ve stejném období DisplaySearch také předpokládá, že trh s tradičními notebooky (12,1 palců a více) poprvé nezaznamená žádný meziroční růst. Podívejte se na odhady dle jednotlivých regionů.

Zlaté časy notebooků pomalu končí, příležitost hledejte v oblasti netbooků (Foto: Dell Studio)

Tržní podíl netbooků podle analytiků letos překoná 26 % v Latinské Americe a 22 % v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika), nejnižší podíl se pak očekává v regionech Asie-Pacifik, Severní Amerika a Čína. Na rozvojových trzích jako je Latinská Amerika představují nízké ceny netbooků lepší dostupnost počítače pro mnoho zákazníků.

V roce 2008 se 45 % netbooků prodalo na trzích regionu EMEA, zatímco pro letošní rok se očekává snížení na 40 %. To je i tak více, než podíl tohoto regionu na trhu s klasickými notebooky.

Co dále stojí podle analytiků za růstem nového produktového segmentu? V mnoha regionech poskytovatelé telekomunikačních služeb nabízí výhodné ceny netbooků ke svým tarifům a službám, například v kombinaci s mobilním internetem (v ČR například T-Mobile). V Severní Americe tři největší poskytovatelé telekomunikačních služeb (AT&T, Spring a Verizon) netbooky nabízí za velmi agresivní ceny.

Růst tržního podílu netbooků je podle DisplaySearch jedním z hlavních aspektů proč podle předběžných odhadů skončí meziroční růst prodeje notebooků téměř na nule. Dalším aspektem je také dramatické snížení poptávky firemních zákazníků. Firmy rychle reagovaly na zpomalení ekonomiky, a to mimo jiné snížením nákupů na poli IT.

DisplaySearch věří, že za významné zpomalení B2B trhu může i to, že mnoho společností neupgradovalo z Windows XP na Visty. Vydání Windows 7 v říjnu tohoto roku s kombinací ekonomického zotavení by mohlo pomoci k prodeji notebooků do podniků, nicméně společnost DisplaySearch tento efekt neočekává před rokem 2010.

„Netbookům se předpovídá, že budou pokračovat v posilování významné pozice na trhu. Nicméně velikost displeje těchto zařízení rychle vzrostla ze 7 a 8,9 na 10,1 palců a nyní s rozvojem 11,6 a 12palcových netbooků je jasné, že zákazníci budou kromě nízké váhy chtít i větší displej. I když netbooky vytvořily nový trh, naše výzkumy ukázaly, že je zákazníci převážně používají jako druhý počítač a nenahrazují jimi své notebooky," řekl John F. Jacobs, ředitel výzkumu na trhu notebooků ve společnosti DisplaySearch.


Prodeje netbooků a notebooků v roce 2008 a odhad pro rok 2009 dle jednotlivých regionů (v milionech kusů).

Trh

2008 Netbooky

2008
Notebooky

2009
Netbooky

2009
Notebooky

2008-2009 růst prodeje netbooků

2008-2009 růst prodeje notebooků

2008-2009 celkový růst trhu

Japonsko

1,5

8,5

1,9

7,4

29,1 %

-13 %

-6,8 %

Severní Amerika

3,7

40,3

8,8

39,9

136,9 %

-1,1 %

10,6 %

EMEA

7,3

51,4

13,3

46,7

80,6 %

-9,1 %

2,2 %

Čína

1,1

13

3,9

16

260,3 %

22,3 %

40,4 %

Latinská Amerika

1

4,5

1,9

5,4

88,1 %

19,8 %

32,4 %

Asie-Pacific

1,8

11,9

3

14,1

64,6 %

18,7 %

24,9 %

Celkem

16,4

129,6

32,7

129,5

99,1 %

-0,1 %

11,1%

Zdroj: DisplaySearch


Přečíst si můžete i další předpověď DisplaySearch, která se zaměřila právě na netbooky.

 

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends