E-shopy po Vánocích zlevňovaly jen malou část sortimentu (Karsa Technologies)

11. 1. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © jamdesign - Fotolia.com
Měření Karsa Monitor ukázalo, že české e-shopy v období povánočních slev reálně snižovaly ceny jen u zlomku sortimentu. Uplatňována byla i metoda tzv. opakované slevy, tedy zdražení zboží a následné snížení ceny na původní hodnotu.

Společnost Karsa Technologies zveřejnila výsledky měření Karsa Monitor z období mezi 1. 10. 2015 a 4. 1. 2016. Monitoringem prošlo 137 kategorií ve více než 120 e-shopech, přičemž hlavním cílem analýzy bylo zmapovat slevy v povánočních výprodejích.

Karsa poukazuje na to, že řada e-shopů navzdory marketingovým proklamacím nasazovala slevy jen na malý úsek nabídky a navíc docházelo i k využívání taktiky opakované slevy, kdy je cena zboží napřed navýšena a následně „zlevněna“ na původní hodnotu.

E-shopy Eleshop.cz nebo Obchody-plus.cz takto podle analýzy naložily s celou pětinou celého sortimentu. Obchod Okay.cz naopak skutečně zlevnil 38 % svého zboží, což je v kontextu e-shopů sledovaných studií unikátní.

Tabulka 1 – Cenová politika vybraných internetových obchodů

E-shop

Průměrná sleva / podíl zlevněného zboží *

podíl opakovaně zlevněného zboží **

Obchody-plus.cz

28,4 % / 1 %

19 %

Eleshop.cz

19,3 % / 21 %

21 %

Euronics.cz

18,1 % / 4 %

1 %

Electroworld.cz

17,5 % / 13 %

3 %

Datart.cz

16,8 % / 11 %

6 %

Alza.cz

13,7 % / 8 %

3 %

Kasa.cz

12,9 % / 13 %

7 %

Mall.cz

12,6 % / 9 %

6 %

CZC.cz

12,3 % / 5 %

5 %

Okay.cz

10,1 % / 38 %

5 %

TSbohemia.cz

9,9 % / 4 %

3 %

* průměrná sleva – průměrná sleva všech zlevněných produktů

** opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu

Zdroj: Karsa Technologies

Obchody po Vánocích nejčastěji zlevňovaly o 5 až 10 %. Slevy vyšší než 10 % byly méně časté a zboží zlevněné o více jak 20 % se ve sledovaných e-shopech téměř nevyskytovalo.

Pokud jde o jednotlivé produktové kategorie, nejvyšší průměrnou slevu vykázalo nádobí (21,3 %), kuchyňské spotřebiče (15,9 %), parfémy (13,3 %) a mobilní telefony (12,9 %). U počítačů, monitorů, notebooků nebo tabletů slevy tak výrazné nebyly.

Tabulka 2 – Procentuální poměr zlevněného sortimentu

E-shop

Sleva o více než
5 %

Sleva o více než
10 %

Sleva o více než
20 %

Sleva o více než
30 %

Okay.cz

38 %

15 %

0 %

0 %

Electroworld.cz

13 %

9 %

3 %

1 %

Mall.cz

9 %

5 %

1 %

0 %

Parfemy.cz

8 %

4 %

0 %

0 %

Euronics.cz

4 %

4 %

1 %

0 %

Zdroj: Karsa Technologies

Tabulka 3 – Procenta snížení cen v jednotlivých kategoriích

Kategorie

Průměrná sleva / podíl zlevněného zboží

podíl opakovaně zlevněného zboží

Nádobí

21,3 % / 10 %

4 %

Kuchyňské spotřebiče

15,9 % / 5 %

3 %

Parfémy

13,3 % / 6 %

6 %

Mobilní telefony

12,9 % / 16 %

6 %

Foto

11,0 % / 12 %

7 %

Notebooky a tablety

10,3 % / 7 %

5 %

Digitální kamery

10,3 % / 8 %

1 %

Monitory

9,5 % / 4 %

3 %

Desktopy

9,0 % / 7 %

4 %

Zdroj: Karsa Technologies

V oblasti mobilních telefonů, které představují oblíbený vánoční dárek, docházelo jak ke skutečným, tak k opakovaným slevám. K nejvyššímu zkutečném zlevnění podle Karsy došlo u modelů Samsung Galaxy S6 Edge, Sony Xperia Z3+ nebo iPhone 6 Plus. Falešná opakovaná sleva se naopak nejčastěji objevila u modelů Lenovo Vibe X2 nebo A7000.

bitcoin školení listopad 24

Tabulka 4 - Telefony s nejvyššími slevami a „slevami“

Telefony s nejvyšší opravdovou slevou

Telefony s nejvyšší opakovanou slevou 

Samsung Galaxy S6 Edge

Lenovo Vibe X2 

Sony Xperia Z3+

Lenovo A7000

iPhone 6 Plus

Acer Liquid Z520

Lenovo A2010

Samsung Galaxy S5 Mini

Samsung Galaxy Note 4

Samsung Galaxy A3

Zdroj: Karsa Technologies

Čtěte dále

Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data