Enehano Solutions: Češi vyhlíží obchody bez pokladen, virtuální asistentka zatím neláká

23. 8. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: © atanas.dk - Fotolia.com
Z řešení, která ve světě už fungují, ale k nám se ještě ve větší míře nedostala, by Češi uvítali nejvíce obchody bez pokladen. Velmi vyhlížené je i 5G připojení a také sloučení všech finančních služeb do jedné.

Společnost Enehano Solutions uvádí, že přestože poslední rok výrazně zrychlil digitalizaci a automatizaci služeb poskytovaných tuzemskými firmami zákazníkům, za hranicemi jsou pořád v mnoha ohledech o kus dál.

Aktuální průzkum mezi více než 500 respondenty podle společnosti ukázal, že Češi o inovace služeb souvisejících s digitalizací či automatizací stojí. Alespoň některé z nových řešení ze světa by uvítalo téměř 80 % z nich.

Největší zájem mají přirozeně mladší lidé, ve věku do 26 let by některou z inovací uvítalo téměř 90 % lidí. Ani starší generace ale nezůstává příliš pozadu. I mezi lidmi okolo 60 let by aspoň jednu z novinek uvítaly více než tři čtvrtiny dotázaných.   

Tak pozitivní výsledky jsou dány i tím, že většina firem v poslední době využívá při digitální transformaci zákaznicky orientované platformy. Cílem inovací často bývá zlepšení zákaznické zkušenosti, a novinky proto většinou zákazníci pocítí v tom dobrém slova smyslu,“ říká Jiří Mach, CEO Enehano Solutions. 

Blíží se konec pokladen?

Enehano uvádí, že takovým případem jsou inovace v retailu, konkrétně v nakupování a placení. Již dnes se stále větší popularitě těší například skenování zboží mobilem ve spojení se samoobslužnými pokladnami, které využívá v obchodních řetězcích stále více lidí.

Výsledky průzkumu ukázaly, že čeští zákazníci by si přáli jít ještě dál. 32 % z nich by ocenilo obchody ve stylu Amazon Go, kde člověk nakoupí a zaplatí pouhým příchodem a uložením zboží do vozíku či tašky, tedy bez nutnosti pokladen.

Prakticky totožný zájem mají Češi o dostupnost 5G připojení. Služba, kterou lze na vybraných místech využívat od loňského roku, má být během několika následujících let k dispozici po celém Česku.

Několikanásobně rychlejší připojení, kvalitnější služby a další výhody, které 5G připojení přináší, by ocenila také téměř třetina Čechů. Výrazně více přitom stojí o dostupnost 5G muži (37 % z nich) než ženy (25 %).   

Finance? Hlavně pořádek 

Společnost uvádí, že banky a další finanční instituce či startupy jsou v digitální transformaci i automatizaci nejdále. Není proto divu, že hodně novinek souvisí právě s financemi. Enehano Solutions bankám aktuálně pomáhá například zlepšováním zákaznické zkušenosti díky budování omnichannel kontaktních center.

Druhým trendem, který s tím souvisí, je samozřejmě jednotný pohled klienta na pobočkách, a to nejen v rámci jedné organizace, ale například napříč bankou, pojišťovnou, leasingovou společností, které jsou součástí jedné skupiny,“ říká Mach.  

Z finančních inovací mají podle průzkumu Češi aktuálně největší zájem o sloučení všech finančních služeb do jednoho řešení, ať už jde o účty, spoření, pojištění nebo investice do zlata či akcií. Takovou možnost by ocenilo 30 % lidí.

I další služby mají za cíl především zpřehlednit a zjednodušit lidem správu financí. V tomto směru podle společnosti Enehano skýtá velký potenciál automatizace. Pětina lidí by ocenila automatickou kategorizaci plateb pro lepší přehled o rozpočtu.

Fikce, nebo blízká realita?

Společnost upřesňuje, že o další inovace už by v tuto chvíli stáli spíše fanoušci technologií než široká veřejnost. Patří mezi ně dostupnost služby Android Auto, která umožňuje sdílení aplikací z telefonu na obrazovce v autě.

bitcoin školení listopad 24

Podobnými případy jsou služby virtuální asistentky nebo propojení bankovního účtu s chytrým domácím asistentem, jakými jsou Alexa nebo Google Home. O inovace tohoto typu má podle průzkumu momentálně zájem pod 15 % Čechů.

Zdroj: Enehano Solutions

Čtěte dále

Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak