Epson: Lidé ve snaze odvrátit změnu klimatu stupňují osobní úsilí

10. 10. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Výzkum ukazuje, že lidé považují změnu klimatu za primární hrozbu, srovnatelnou s probíhající finanční krizí.

Druhý Barometr klimatické změnyspolečnosti Epson ukázal, že i přes rostoucí dopady změny klimatu roste klimatický optimismus a překonává 48 %. Povědomí o změně klimatu vede lidi z celého světa k tomu, aby se snažili žít udržitelnějším způsobem.

Průzkum dále odhalil, že jakkoli světová ekonomika strhuje pozornost od úsilí řešit klimatické výzvy, změna klimatu zůstává pro mnohé primárním problémem.

Optimismus ovlivněn ekonomikou a věkem

Podle Epsonu není překvapivé, že lidé vnímají jako hlavní problém bezprostřední finanční problémy. Přestože špičce seznamu priorit respondentů vévodí „náprava ekonomiky“ (22 %) a „rostoucí ceny“ (21 %), klimatická změna se umístila jen velmi těsně na třetím místě (20 %).

Navzdory globálnímu ekonomickému ochlazení, konfliktům a prudce rostoucím nákladům na energie zůstává pro mnoho lidí na celém světě klimatická krize naléhavým tématem. Obavy týkající se změny klimatu však nevedou k pesimismu.

Před konferencí COP 26 konanou v listopadu 2021 sdílelo optimistický pohled, že by bylo možné odvrátit klimatickou katastrofu během doby jejich života, 46 % respondentů z celého světa.

Regionální odchylky

Společnost při podrobnějším zkoumání dat poukazuje na to, že celosvětové průměry skrývají překvapivé regionální odchylky míry důvěry. Optimismus je například nižší v nejrozvinutějších ekonomikách než v rozvíjejících se zemích.  

Jednotlivé členské země G7 mají míru optimismu podstatně nižší než celosvětový 48% průměr: Francie (22,5 %), Itálie (25,2 %), Japonsko (10,4 %), Kanada (36,6 %), Německo (23,8 %), Spojené království (28,4 %) a USA (39,4 %). 

Naopak rychle se rozvíjející a rostoucí ekonomiky zaznamenávají rekordní úrovně klimatického optimismu, podstatně nad celosvětovým průměrem: Čína (76,2 %), Filipíny (71,9 %), Indie (78,3 %), Indonésie (62,6 %), Keňa (76 %) a Mexiko (66 %). 

Problém všech

Zjištění společnosti Epson také naznačují, že určujícím faktorem je věk; změna klimatu dělá největší starosti nejstarší a nejmladší věkové kategorii. Lidé ve věku 55 a více představují jedinou skupinu, jež vnímá změnu klimatu jako nejtíživější celosvětový problém (22,2 %).

Skupina 16 až 24 let je pak podle výzkumníků jediná, u níž jde o problém číslo dvě (19,3 %) – u všech ostatních věkových kategorií jde podle průzkumu až o třetí problém. 

Máme zodpovědnost vůči mladším generacím za to, že jim zanecháme planetu po desetiletích ničení v lepším stavu,“ říká Henning Ohlsson, ředitel pro udržitelnost, Epson Europe.

Tento problém nemá jedno řešení, zapojit se musíme všichni. Vlády, firmy a komunity musí spojit síly, protože jen tak bude možné odvrátit katastrofu,“ upozorňuje.

Od myšlenek k činům

Laický optimismus může podle Epsonu působit jako zbožné přání, ale zjištění společnosti Epson ukazují, že respondenti jsou si vědomi dopadů změny klimatu. Celkem 80,2 % dotázaných uvádí, že vidí změny klimatu ve svém každodenním životě, což je zásadní faktor ovlivňující růst povědomí.

Mezi další významné faktory podle průzkumu patří kroky nebo kampaně vlád (podle 75,7 % respondentů), online a offline zpravodajství (75 %), sociální média (74,2 %), firemní a komunitní kampaně (64,8 %) či klimatické konference COP (64 %).

Optimismus navíc pobízí lidi ke konkrétním činům. Například počet respondentů, kteří více chodí pěšky nebo jezdí na kole (nebo tak plánují činit) vzrostl z 83,7 % v roce 2021 na 87,2 % v roce 2022.

bitcoin školení listopad 24

Podobně vyrostl o počet dotázaných, kteří snižují cestování po světě z důvodu pracovních cest i zábavy (nebo plánují tak činit), a to z 65,1 % na 68,2 %, přičemž 23 % tak již činí déle než rok.

Zdroj: Epson

Čtěte dále

Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak