Eset: Češi rádi nakupují v Číně a stále častěji prostřednictvím chytrých telefonů

17. 12. 2019
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © vilisov - Fotolia.com
Z čínských e-shopů nakupuje 40 % českých uživatelů, z evropských pak 26 %. Nejběžnějším zařízením pro online nákupy je stále notebook, spotřebitelé ovšem stále častěji používají i mobilní telefon.

Průzkum společnosti Eset realizovaný ve spolupráci se Seznam.cz naznačuje, že téměř každý Čech nakupuje on-line, přičemž čtyři z deseti Čechů si oblíbili i čínské internetové obchody; čtvrtina pak ty ze zemí Evropské unie.

Eset uvádí, že nejméně populární jsou obchody z USA, ve kterých nakupuje jen 10 % Čechů. Popularita zahraničních e-shopů se podle společnosti sice od roku 2017 nijak výrazně nezměnila, mění se však zařízení, ze kterých nakupujeme.

Zahraniční e-shopy upřednostňují zejména mladší lidé do 44 let, mezi nimiž převládají muži s vysokoškolským vzděláním z velkých měst,“ komentuje výsledky Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti Eset.

Polovina lidí nakupuje přes telefon

Nejběžnějším zařízením, ze kterého Češi nakupují, zůstává dle průzkumu notebook (65 %). V dlouhodobém měřítku ale lidé čím dál častěji používají mobilní telefony. V roce 2017 objednávalo přes telefon 44 % českých uživatelů, letos je to již 48 %.

Domníváme se že, za tímto trendem je rostoucí počet nákupních aplikací různých obchodů,“ vysvětluje Dvořák. „Telefon dnes samozřejmě počítač plně nahradí. O to důležitější je dbát na zabezpečení mobilního zařízení stejně jako zabezpečení počítače.“

Eset uvádí, že bezpečnost nákupu je při výběru e-shopu rozhodujícím kritériem pro 70 % respondentů, 47 % volí podle podmínek nákupu a 43 % nakupuje v e-shopech, se kterými mají dobrou zkušenost z minulosti. Jen 36 % vybírá podle nejnižší ceny.

Při volbě internetového obchodu zákazníci preferují hlavně předchozí dobrou zkušenost (82 %), známost značky e-shopu (72 %) a doporučení v recenzích (68 %). Necelá desetina dotázaných podle průzkumu neřeší otázku bezpečnost vůbec.

Přibývá podvodných webů

V roce 2015 jsme evidovali 4 rizikové weby, v roce 2016 také čtyři, dnes je to přes 700. Zřejmě to funguje tak, že někdo odchytává expirující domény s historií a buduje na nich podvodné e-shopy nabízející boty či oblečení,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Při kontrolách v listopadu 2019 odhalila České obchodní inspekce 146 pochybení, která porušovala práva spotřebitelů. Nejčastěji šlo o chybějící podmínky pro reklamaci a informace o prodejci. Uživatel by měl snadno najít IČ, název a adresu společnosti, se kterou na e-shopu uzavírá kupní smlouvu.

ČOI zároveň sleduje nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající jako běžný e-shop, ale až v obchodních podmínkách se spotřebitel skrytě dozví háček.

bitcoin školení listopad 24

A to ten, že zákazník jen zadá platbu českému obchodníkovi, ten si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat.

Zdroj: Eset

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč