Evropská komise chce sjednotit obchodní podmínky pro prodej po internetu

19. 10. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor:
Evropská unie vydala návrh na zjednodušení mezinárodního obchodování po internetu. Co to pro zákazníky i prodejce znamená?

Novým návrhem chce Evropská unie vytvořit jednotný obchodní zákoník, který by dával firmám větší možnosti z hlediska prodeje do zahraničíNovým návrhem chce Evropská komise vytvořit jednotný obchodní zákoník, který by dával firmám větší možnosti z hlediska prodeje do zahraničí.

Z pohledu zákazníků by tak měly zmizet ze zahraničních internetových obchodů (v rámci EU) informační popisky typu „toto zboží není dostupné ve vaší zemi.

V současné době si nejsou při on-line nákupu z cizího státu zákazníci jisti svých práv a prodejci zase nejsou často seznámeni s prodejními podmínkami, neboť v každé zemi je zákon jinak upraven.

Pouze 7 % koncových zákazníků nakupuje on-line z jiného státu, přičemž ve vlastní zemi nakupuje po internetu v průměru 33 % zákazníků.

Podle zveřejněné statistiky prodává pouze 9,3 % resellerů zboží v rámci celé Evropské unie. Společnosti, které tak chtějí učinit, se musí seznámit s různými obchodními podmínkami ve 26 státech a investovat značnou částku do překladů smluv a právních poplatků.

Prodejci v EU jednotný zákon vítají, má však svá ale

Průzkum Eurobarometer ukázal, že 71 % evropských společností by jednotný zákon pro prodej v rámci EU uvítalo. Návrh zákona také dává zákazníkům větší práva při vrácení či reklamaci zboží. Například v případě poškozeného zboží by měl zákazník právo na odstoupení od smlouvy, výměnu zboží, opravu či snížení ceny.

Zákon by se měl týkat také digitálního obsahu, včetně hudby, filmů, softwarů a aplikací pro chytré telefony, staženého z internetu. Nezáleží přitom na faktu, zda je obsah uložen na některém hmatatelném médiu či byl distribuován on-line.

Zákon jako svobodná volba prodejce i zákazníka

Podle zveřejněných dat 44 % zákazníků nakupujících přes internet nezná plně svá práva a to zejména v případě nákupu digitálního obsahu.

bitcoin školení listopad 24

Nový zákon by neměl být závazný a platil by pouze v případě, že s ním bude souhlasit jak zákazník, tak obchodník. „Místo úprav jednotlivých zákonů v členských zemích přišla Evropská komise s novátorským přístupem, který je v konečné formě založený na svobodném rozhodnutí,“ tvrdí evropská komisařka Viviane Reding.

Návrh komise nyní musí projít schvalovacím procesem v členských státech a Evropským parlamentem, který již dříve vyjádřil silnou podpor návrhu.

Zdroj: IDG News Service
Foto: © Tombaky - Fotolia.com

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?