Evropský e-tail letos pokoří hranici 500 miliard eur, český trh poroste nejméně o 15 % (APEK)

20. 6. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © tashatuvango - Fotolia.com
Nová zpráva asociace Ecommerce Europe předkládá velmi pozitivní prognózu vývoje evropského trhu B2C elektronické komerce. Český trh nemá zůstat pozadu a v letošním roce má vyrůst přinejmenším o 15 % ve srovnání s rokem 2016.

Jaké jsou výsledky evropské elektronické B2C komerce za rok 2015? Tržby ve výši 455,3 miliardy eur a růst o 13,3 %. Nadnárodní asociace Ecommerce Europe, jejíž součástí je i tuzemská Asociace pro elektronickou komerci (APEK), nyní představila zprávu European B2C E-commerce Report, ve které uvádí, že trh letos pokoří 500miliardovou hranici.

Na výsledcích evropského trhu v loňském roce se velkou měrou podílely tři největší on-line ekonomiky: Velká Británie, Francie a Německo. Velká Británie evropské e-komerci dlouhodobě kraluje, přičemž v uplynulém roce vykázala B2C obraty ve výši 157,1 miliardy eur. Největšího meziročního růstu obratu pak dosáhla Ukrajina, jejíž trh v loni vyrostl o 35 %.

Potenciál dalšího růstu zůstává velký

Podle zprávy však e-komerce v Evropě zdaleka nedosáhla maxima a i nadále má velký potenciál růstu. V současné době nakupuje pravidelně on-line pouze 43 % Evropanů a z nich pouze 16 % si objedná zboží ze zahraničí. Navíc, pouze 16 % středních a malých podniků prodává po internetu.

A jak je na tom Česká republika? „V roce 2015 přesáhly obraty z prodeje zboží a služeb 117 miliard korun, o což se postaralo více než 6 milionů nakupujících. Také v našich podmínkách vidíme další potenciál růstu – a to jak na domácím trhu, tak při prodeji do zahraničí,” uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Vzhledem k tomu, že evropská B2C e-komerce v uplynulých letech rostla, lze očekávat, že tento trend bude i nadále pokračovat. Předpoklady, jakých obratů lze dostáhnout, jsou velké – pro rok 2016 se odhaduje 510 miliard eur, na rok 2017 již 598 miliard eur a pro rok 2018 dokonce 660 miliard eur. O celkem 60 % těchto obratů se mají postarat zmíněné tři největší trhy.

Český trh letos poroste minimálně o 15 %

V porovnání s těmito velkými ekonomikami Česká republika dosahuje samozřejmě nižších hodnot. Na druhou stranu je třeba porovnávat srovnatelné – například v rámci českého maloobchodu význam e-komerce v uplynulém roce vzrostl o jeden procentní bod na celkově 8,1 %,“ uvedl Vetyška.

Konstantně pak rostou obraty, jen v roce 2015 to bylo o více než 20 % a také rok 2016 zatím působí velmi slibně a očekáváme další vzestup o minimálně 15 %. Česká e-komerce je obecně na velmi dobré úrovni, a to nás opravdu těší,“ dodal Vetyška.

A jaké bariéry nadále musí evropští internetoví prodejci překonávat? V první řadě to jsou rozdíly v platné legislativě v jednotlivých státech EU, dále odlišné sazby a obecně náročná administrativa související s DPH a samozřejmě také logistika.

bitcoin školení listopad 24

Uvedené překážky brzdí především střední a malé podnikatele, pro které je přeshraniční prodej nadále náročný. Velcí hráči si s rozdíly v legislativě či při jednáních s dopravci vedou lépe. Přesto věřím, že právě v prodeji do zahraničí by mohly v budoucnu uspět další české e-shopy, které mají nepochybně celkově vysokou kvalitu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Zdroj: APEK

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?