Exkluzivně z Distree: Český trh IT v roce 2012 klesl o 16 %, Slovenský o 10 %

22. 2. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: ChannelWorld
Jak se chovají česko-slovenské prodejní kanály? Proč reselleři nakupují od e-tailu? Proč mění své dodavatele a co od nich očekávají? Kdo jsou podle GfK TOP 3 distributoři v ČR a SR?

Nabízíme exkluzivní data získané na konferenci Distree EMEA 2013. Výzkumná společnost GfK v rámci prezentace Distribution Landscape in Europe uvedla, že český trh IT se ve 4. čtvrtletí 2012 meziročně propadl o 16 %, slovenský trh o 12 %.

Celoroční situace není o moc lepší. V ČR celkově za rok 2012 trh IT poklesl o 16 %, na Slovensku byl pokles menší, a to 10 %.

V Evropě obecně roste e-tail za poslední roky na úkor tradičních kanálů především v oblasti IT, méně pak u kancelářských produktů. Ve spotřební elektronice jeho podíl za poslední roky stagnuje a stejně tak v telco odvětví.

Proč prodejci nakupují u e-tailu?

GfK taktéž zjišťovalo, proč ostatní prodejci nakupují občas u e-tailu místo u distributorů. V ČR jsou důvody pro nákup u e-tailu primárně ceny, dostupnost produktů a rychlost jejich dodávky. Dalším logickým argumentem pro nákup u e-tailu jsou případy malých objednávek.

U distributorů naopak reselleři nakupují kvůli kreditním limitům, technické podpoře, zprocesování objednávek a šířce sortimentu.

Důvody pro změnu distributora

Ačkoliv patří především slovenští, ale také čeští reselleři v Evropě mezi nejloajálnější k IT distributorům, mají své důvody, proč občas dodavatele změnit.

V České republice mění reselleři své distributory především kvůli šíři sortimentu (63 %), dalšími důvody jsou pak vysoké ceny (35 %), náklady na přepravu (18 %), zákaznická (17 %) a marketingová podpora (17 %).

Na Slovensku je primární důvod stejný (sortiment 51 %), dále se však podněty liší. Prodejci mění dodavatele kvůli platebním podmínkám a cenám.

Průměrně v evropských zemích reselleři nakupují od šesti distributorů. V ČR průměrně od pěti a na Slovensku od „4,5“.

Co reselleři chtějí od distributorů

Obecně v Evropě mezi hlavní požadavky na IT distributory patří rychlost a schopnost dodávek (téměř 100 %), dále pak ceny a platební podmínky, sortiment, weby a online objednávky, kontaktní osoby a technická podpora.

V České republice je podobně na prvním místě rychlost a schopnost dodávek, na druhém místě (92 %) jsou ceny a platební podmínky (kredit) a na třetím pak sortiment (90 %). Mezi další uváděné požadavky na distributory patří kontaktní osoby (85 %) a technická podpora (82 %).

Na Slovensku je situace velmi podobná. Na třetí pozici však slovenští reselleři preferují dobrý B2B web a on-line objednávky na čtvrtém místě pak sortiment.

TOP distributoři v ČR podle GfK

Z pohledu pokrytí resellerské základy v České republice je jedničkou eD system Czech (65 % partnerů), následuje AT Computers (58 %) a SWS (58%).

Při měření GfK optikou primárního distributora u resellerů je jedničkou SWS (pro 88 % resellerů), a o druhé a třetí místo se pak dělí AT Computers (58 %) a eD system (58 %). Pro Slovensko tato čísla bohužel nebyla prezentována.

Pro srovnání doporučujeme výsledky ChannelWorld Awards 2012 – Distributory roku v ČR a SR.

bitcoin školení listopad 24

Při pohledu na „překryv“ distributorů jako primárních dodavatelů mezi resellery je to v případě eD system Czech 100 %, v případě ATC 44 % a u SWS 43 %. Na Slovensku je podobně překryv u eD system Slovakia 100%, u Asbisu SK pak 51 % a SWS 37 %.

V Evropě patří očima GfK mezi top 5 distributorů Ingram Micro (30 % resellerů), Tech Data (30 %), Also Actebis (18 %) a Asbis (11 %).

Zdroj: ChannelWorld, GfK 

Čtěte dále

Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data