Gartner: Český trh PC zařízení rostl v 1. čtvrtletí 2014 o 53 %

19. 6. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © Yuri Arcurs - Fotolia.com
Tak vysokému růstu trh vděčí ultramobilním zařízením, jejich prodej celkově vyrostl o 100 %. Dvouciferně však rostly i segmenty desktopů a notebooků.

Podle společnosti Gartner zaznamental český trh PC v prvním čtvrtletí roku 2014 pozitivní vývoj. Segment desktopů vyrostl o 12 %, segment notebooků o 14 % a segment ultramobilních zařízení (UMT) dokonce o 100 %. Zejména díky posledním jmenovanému segmentu pak celkový trh dosáhl 53% růstu.

Tabulka 1 - Srovnání prodeje v jednotlivých segmentech (tisíce jednotek)

Segment Typ zařízení Q1 2014 Q1 2013 Meziroční změna Q1-Q4 2013
PC Desktop 85,67 76,61 12 % 373,42
  Notebook 152,51 133,94 14 % 587,3
UMT Ultramobile Basic 216,9 82,26 164 % 485,86
  Ultramobile Premium 29,24 6,9 324 % 63,18
  Ultramobile Utility 97,85 81,56 20 % 338,09
Celkem Celkem 582,16 381,26 53 % 1847,85

Lenovo upevňuje vedení

V čele žebříčku nejsilnějších značek na trhu bylo podle Gartneru Lenovo s 22,2% tržním podílem a téměř 59 tisíci prodaných zařízení, zahrnujících stolní PC, notebooky a tablety. Lenovo si svou vedoucí pozici navíc upevnilo 81% meziroční růstem, nejvyšším z pětice největších výrobců.

Na druhém místě bylo HP s 15,6% podílem a více než 41 tisíci prodaných jednotek. Třetí pak byl Acer s 13% tržním podílem a 34,6 tisíce prodaných jednotek.

Společnost jen o desítky prodaných zařízení porazila čtvrtý Asus (34,5 tisíc jednotek). Aceru navíc meziročně poklesly výsledky o 1 %, zatímco Asus si silně polepšil o 61 %. Bude-li tento trend pokračovat, pořadí na třetím místě se již ve druhém čtvrtletí změní.

První pětku pak uzavírá Dell s 10% tržním podílem a 26,6 tisíce prodaných jednotek.

Těchto pět společností v letošním prvním čtvrtletí dohromady tvořilo bezmála 74 % tuzemského trhu a jejich značky se nacházely na více než 196 tisících z celkového počtu 265 230 desktopů, notebooků a tabletů, které se u nás během čtvrtletí prodaly.

bitcoin školení listopad 24

Tabulka 2 - Srovnání výsledků největších výrobců (tisíce jednotek)

Výrobce 1Q 2014 Podíl Q1 2014 1Q 2013 Podíl Q1 2013 Meziroční změna 1Q-4Q 2013
Lenovo 58,81 22,2 % 32,43 14,9 % 81 % 227,92
HP 41,49 15,6 % 38,31 17,6 % 8 % 176,58
Acer 34,67 13,1 % 35,16 16,2 % -1 % 137,1
Asus 34,45 13,0 % 21,42 9,9 % 61 % 96,61
Dell 26,64 10,0 % 18,91 8,7 % 41 % 101,77
ostatní 69,17 26,1 % 71,22 32,8 % -3 % 283,92
Celkem 265,23 100,0 % 217,45 100,0 % 22 % 1023,9

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14