Gartner: Chytré domácnosti zatím čelí mocnému nepříteli – nedůvěře a nezájmu

7. 3. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: ChannelWorld
Průzkum společnosti Gartner určitě nepotěší výrobce a prodejce řešení pro domácí internet věcí. Technologie sice existují a fungují, ale spotřebitelé k nim zatím přistupují s nedůvěrou a především jim nepřikládají příliš velkou hodnotu.

Spotřebitelský průzkum společnosti Gartner přinesl dvě špatné zprávy pro výrobce a prodejce řešení pro chytré domácnosti – spotřebitelé se těchto technologií obávají a navíc nemají pocit, že by nějak výrazně potřebovali. Trh se navzdory vší snaze stále nachází v plenkách.

Propojení technologií, internet věcí, usnadnění života... o výhodách a možnostech chytrých domácností slýcháme, zejména v odbornějších kruzích, již nějakou dobu. Cesta do srdcí a myslí spotřebitelů však bude podle průzkumu Gartneru ještě dlouhá.

Obavy o soukromí a absence hodnoty 

Odpovědi přibližně 10 tisíc respondentů z USA, Spojeného království a Austrálie ukázaly, že spotřebitelům vadí, kolik by toho o nich domácí systémy věděly. Tomuto stavu bezesporu nepomáhají případy, kdy se systém aktivoval hlasem z televize, ani případy použití dat z domácích asistentů jako důkazů v soudním řízení.

Ještě větší překážkou však může být prostý nedostatek poptávky. Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že si svá osvětlení a termostaty raději nastaví ručně. Příznivěji se zatím spotřebitelé staví jen k využití internetu věcí pro zabezpečení nemovitostí.

Celkem 18 % dotázaných používá systém, který v případě zaznamenání něčeho podezřelého informuje bezpečnostní agenturu a 11 % používá obdobný systém, který zprávu odešle přímo jim. Systémy pro ovládání osvětlení, vytápění nebo spotřebičů využívá jen 9 % oslovených.

A do toho přijdou poplatky...

Gartner dodává, že v USA jsou tyto podíly o pět až šest procentních bodů vyšší, neboť tamní výrobci představují velkou část průkopníků na trhu domácího internetu věcí a pochází odtud většina příslušných technologií. Ani taková čísla však nejsou důvodem k radosti.

Analytici navíc zmínili ještě jednu nepříjemnost – výrobci hardwaru a vývojáři aplikací pro chytré domácnosti se podle Gartneru neuživí pouhým jednorázovým prodejem a dokud se celý koncept masově nerozšíří, budou pravděpodobně muset přejít na model předplatného.

Gartner uvádí, že někteří poskytovatelé bezpečnostních řešení již tento model úspěšně využívají, totéž však neplatí pro další segmenty. A to může být další problém...

bitcoin školení listopad 24

Průzkum například ukázal, že 58 % britských domácností, které používají nějakou formu automatizace, tuto službu využívají zdarma. Vysvětlit těmto uživatelům, že najednou musejí začít platit, jistě nebude jednoduché.

Zdroj: IDG News Service

Čtěte dále

Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci