Gartner zdůrazňuje možnosti využití digitálního byznysu v maloobchodu

12. 11. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Gartner
Digitalizace se podle analytiků z Gartneru nevyhne ani retailu. Zákazníci budou v budoucnu očekávat, že prodejna jim kromě pohodlného nakupování nabídne personalizovanou zákaznickou zkušenost a možnosti interakce.

Digitalizace se podle společnosti Gartner dotkne každého kroku nákupního procesu v maloobchodních prodejnách, které by se na to podle analytiků měly začít připravovat. Zákazníci budou podle Gartneru v budoucnu očekávat, že jim každá digitální prodejna poskytne tři kompetence, které zahrnují základní principy, zákaznickou zkušenost a zákaznickou interakci.

Nové použití pro starší technologie

Co si pod tím představit? Základními principy se podle Gartneru rozumí vše, co by mělo v každém obchodu být samozřejmostí, tedy dostupnost zboží, informovaný (a přítomný) personál, kvalitní informace o produktech, bezproblémové odbavení u pokladen a jednoduchý proces reklamací.

Garner zdůrazňuje, že technologie, které lze v tomto ohledu použít, jsou dostupné již velmi dlouho. Jde například o RFID čipy, které se přesouvají z velkoobchodních skladišť do maloobchdoních prostorů. Tyto „staré“ technologie lze zkombinovat s možnostmi novějších, například NFC, rozšířené reality nebo chytrých strojů.

Majáčky a personalizované nabídky

Zákaznickou zkušenost podle Gartneru posílí „majáčky“ rozmístěné po prodejně, které se budou propojovat se zákazníkovým telefonem nebo tabletem a nabízet mu personalizované nabídky, slevy, doporučení nebo odměny, to vše na základě interakce zákazníka a nejrůznějších prodejních kanálů nabízených prodejnou.

Třetí kompetencí (zákaznickou interakcí) Gartner rozumí příbuzné oblasti navázání kontaktu se zákazníkem za uplatnění principů konvergence a personalizace. Jako příklad Gartner uvádí hobbymarkety, které zákazníkům umožňují vytvořit si vlastní produkt a vytisknout si ho v prodejně na 3D tiskárně.

Tři konkrétní příklady

Na obrázku níže najdeme další příklady ilustrující principy přizpůsobení (customisation), personalizace (personalisation) a spolupráce (collaboration). V prvním případě Gartner zmiňuje právě tisk 3D objektů a úpravu jejich šablon, které jsou následně dostupné všem ostatní zákazníkům.

Ve druhém případě se systém prodejny propojí s profilem zákazníka na Pinterestu, podívá se, jaké produkty zákazník sleduje, a automaticky mu začne nabízet personalizované nabídky takového zboží.

Třetí případ uvádí spolupráci mezi více subjekty, v jejímž výsledku lékárna shromáždí dostatek dat o zákazníkovi, aby dokázala odhadnout jeho zdravotní potíže, a odešle mu zprávu, aby kontaktoval svého lékaře.

Obr. 1 – Příklady využití digitálního byznysu v maloobchodu

bitcoin školení listopad 24

Gartner, digitální byznys

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti