GfK: Český trh elektroniky a spotřebičů pokračuje v mírném růstu, ne však díky IT

16. 2. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: .shock - Fotolia.com
V posledním kvartálu roku 2016 vykázal trh meziroční nárůst o 4 % na 25,55 miliardy korun. Největší podíl na tom měl segment telekomunikací, zbytek trhu elektroniky naopak klesal. Domácí spotřebiče pokračovaly v růstu.

Nová kvartální studie GfK TEMAX přinesla pozitivní zprávy o vývoji českého trhu technického spotřebního zboží. Prodej elektroniky a spotřebičů zaznamenal v posledním čtvrtletí roku 2016 meziroční růst o 4  % na 25,55 miliardy korun.

Pozitivní vývoj byl podle GfK tažen zejména telekomunikacemi, které se obratově zvedly meziročně o 20 %, ale také velkými a malými domácími spotřebiči. Segmenty IT a kancelářské techniky naopak poklesly.

Za celý rok 2016 pak dosáhl obrat tuzemského trhu částky 74,38 miliardy korun, což je o 2,2 % více než v roce 2015. Trendy v jednotlivých segmentech byly dlouhodobé, pouze v případě spotřební elektroniky došlo za celý rok k mírnému růstu, zatímco v posledním kvartálu obrat meziročně poklesl.

Segment IT klesá, není poptávka po PC

Segment IT podle studie ve čtvrtém kvartálu vykázal meziroční pokles o 6,7 %. V rámci trhu PC rostl segment herních sestav, obecně však prodej notebooků a desktopů klesal.

V segmentu monitorů se poptávka přesouvá k technicky pokročilejším modelům s větší úhlopříčkou 24 palců a více.

Telco táhne trh, bodují i chytré hodinky

Prodej telekomunikačních zařízení vyrostl ve čtvrtém kvartálu o 11,3 % a táhl růst celého trhu. Rostl i prodej chytrých telefonů, naopak poptávka po klasických mobilních telefonech klesá.

Vánoční sezóna podle studie výrazně přispěla k růstu prodeje chytrých hodinek na českém trhu.

Kancelářská technika v útlumu kvůlli multifunkcím

Ani dvouciferný růst prodeje v kategorii inkoustových tiskáren i jejich průměrných cen nezvrátil pokles trhu kancelářské techniky, který ve čtvrtém kvartálu dosáhl 2,5 %.

Na vině je segment multifunkčních zařízení, který meziročně klesal v objemu i hodnotě, a to zejména v kategorii inkoustových zařízení.

Spotřební elektroniku nezachránily ani UDH televize

Ani vysoká poptávka po UDH televizích, které se v posledním čtvrtletí 2016 staly obratově nejdůležitějším segmentem trhu TV nedokázala zvrátit negativní vývoj segmentu spotřební elektroniky.

Meziroční pokles ve čtvrtém kvartálu činil 3,5 % a způsobil ho pokles objemu i hodnoty prodeje televizí i většiny kategorií audio zařízení.

Foto trh pokračuje v dlouhodobém poklesu

Propad segmentu fotoaparátů a příslušenství nebyl ve čtvrtém kvartálu tak markantní jako dříve, kdy měl tendenci klesat dvouciferně. Meziroční pokles o 5,9 % však přesto představoval druhý nejhorší výsledek v rámci celkového trhu.

Zrcadlovky v posledním čtvrtletí generovaly téměř polovinu obratu v digitálních kamerách, zatímco prodej kompaktů s pevným objektivem pokračoval v dvouciferném propadu.

Velké domácí spotřebiče drží směr

Trh velkých domácích spotřebičů vyrostl v posledním kvartálu o 5 % a pokračoval tak v dlouhodobém trendu, který trvá již čtvrtým rokem.

Jedinou kategorií, která vykázala pokles, byly samostatné mrazničky. GfK zároveň dodává, že k výraznému poklesu růstu poptávky dochází i u chladniček. 

Malé domácí spotřebiče uháněji dvouciferným tempem

I trh malých domácích spotřebičů vykazuje již několik let pozitivní vývoj a rok 2016 zakončil 11,3% růstem, což z něj činí druhým nejdynamičtější segment trhu.

Většina sledovaných produktových skupin se vyvíjí kladně. Nejvyšším tempem se v hodnotě zvedla zubní hygiena následovaná kuchyňskými roboty a mixéry.

Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží

bitcoin školení listopad 24

GfK TEMAX Czech Republic 4Q16

Zdroj: GfK

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14