GfK: Český trh IT ve 3. čtvrtletí pohání tablety a desktopy

19. 11. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: photoredaktor - Fotolia.com
Trh technického spotřebního zboží pokračuje v růstu, ukazují výsledky studie GfK Temax Czech Republic za třetí čtvrtletí 2013. Jednotlivé segmenty se však značně liší.

Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst na úrovni 4 % v hodnotovém vyjádření.

Nejdynamičtěji se vyvíjely sektory telekomunikací a informačních technologií. Naopak v negativních číslech stále zůstává sektor spotřební elektroniky, fota a kancelářské a výpočetní techniky.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Trh IT se začíná zvedat

Ve třetím čtvrtletí roku 2013 se všeobecná spotřebitelská nálada začíná pozvolna zlepšovat. Celý IT trh roste hlavně díky media tabletům a stolním počítačům. Trh s přenosnými počítači zůstává na svém, což je vzhledem k vývoji v předchozích obdobích celkem pozitivní zpráva.

Media tablety se stávají produktovou skupinou číslo 1 z hlediska prodaných kusů. Kupující jsou však zatím ochotni utratit za media tablety mnohem méně než za přenosné počítače. Trh s monitory pokračoval v poklesu.

Méně se prodává inkoust i laser

Ve srovnání s předchozím obdobím se dynamika poklesu hodnoty prodejů kancelářské techniky ve třetím čtvrtletí opět mírně prohloubila. Hodnota tržeb za celý sektor meziročně poklesla o 4 %.

Pokles prodejů přitom zaznamenal jak segment inkoustových, tak i laserových zařízení. Celkově vyšší míry poklesu tržeb dosahoval laserový trh.    

Trh telekomunikace stále v kladných číslech

Obrat sektoru zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2013 meziroční nárůst o více než 12 %. Bylo to způsobeno velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů, zvláště pak s úhlopříčkou 4” a více.

Propad trhu spotřební elektroniky pokračuje

Trh spotřební elektroniky ve třetím čtvrtletí zaznamenal meziroční pokles o necelých 15 % z hlediska hodnoty. Nadále tak pokračuje negativní trend vývoje tohoto sektoru.

Nejvýrazněji celý sektor ovlivňuje kategorie televizorů, která i ve třetím čtvrtletí zůstala v červených číslech ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Meziroční pokles však zaznamenaly i další kategorie - např. DVD přehrávače, audiosystémy, set top boxy, MP3 přehrávače, a jiné.


Zaujal vás článek?Výběr nejzajímavějších zpráv a článků jednou týdně můžete získat registrací newsletteru Channel News zde.


Foto trh dále klesá v hodnotě

Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů pokles z hlediska hodnoty o 11 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Stále tedy pokračuje negativní vývoj v rámci obou stěžejních kategorií, tj. kompaktů s pevným objektivem a digitálních zrcadlovek.

V tomto období se naopak dařilo kompaktům s výměnnými objektivy. Tato kategorie vykazovala hodnotově dvouciferný meziroční nárůst. Vzrostl tak i její podíl na celkovém trhu digitálních fotoaparátů, jenž se však nadále pohybuje pod úrovní 10 % v hodnotovém vyjádření.

O malé domácí spotřebiče je zájem

Trh malých domácích spotřebičů pokračuje ve třetím čtvrtletí roku 2013, stejně jako ve druhém čtvrtletí, v růstu. V porovnání se stejným obdobím loňského roku činil nárůst v hodnotě 4,5 %.

Pozitivní vývoj vykazovaly zejména skupiny kávovarů, džusovačů, vlasové péče a kuchyňských robotů. Mírný nárůst byl po delší době zaznamenán také u vysavačů.

Kategoriemi, které naopak ve třetím čtvrtletí tohoto roku nejvíce klesaly, jsou domácí pekárny, parní hrnce a holicí a epilační strojky.

Trh velkých domácích spotřebičů se oživuje

Ve třetím kvartálu roku 2013 došlo na trhu s velkými domácími spotřebiči k dalšímu oživení. Trh meziročně rostl 6,3% a celkově o více než 2 %. Nárůst byl přes všechny produktové skupiny.

Z hlavních produktových skupin rostly hlavně pračky. Zvýšila se zejména průměrná cena u volně stojících spotřebičů, a to díky vývoji cen u ledniček.

Přestože spotřebitelská důvěra je stále nízká a celkové maloobchodní tržby klesaly i v druhém čtvrtletí tohoto roku, spotřebitelé jsou ochotni investovat do technického spotřebního zboží více než loni.

bitcoin školení listopad 24

GfK: Trh technického zboží podle segmentů

 

Q4

2012

Q1

2013

Q2

2013

Q3

2013

Q3 13

/Q3 12

Q1-3

2013

Q1-3 13

/Q1-3 12

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

4 276

2 448

1 971

2 058

-14,7%

6 477

-14,1%

Foto (PH)

809

469

555

531

-11,0%

1 555

-2,1%

Velké domácí spotřebiče (MDA)

3 666

2 969

3 051

3 436

6,3%

9 456

2,1%

Malé domácí spotřebiče (SDA)

2 104

1 116

993

1 024

4,5%

3 133

3,2%

Informační technologie (IT)

6 228

4 498

3 733

4 129

12,3%

12360

8,4%

Telekomunikace (TC)

3 498

2 235

2 322

2 414

12,7%

6 970

19,6%

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

446

375

341

348

-4,0%

1 063

-3,7%

Celkem Česká Republika

21027

14110

12965

13939

4,0%

41014

3,1%

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends