GfK: Český trh technického spotřebního zboží zakončil rok 2015 solidním růstem

16. 2. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: © .shock - Fotolia.com
Trh vyrostl ve čtvrtém kvartálu 2015 o bezmála 10 %, přičemž rostl ve všech segmentech s výjimkou fotoaparátů. Na pozitivním výsledku se podle GfK podepsala pozitivní makroekonomická situace a s ní spojená rostoucí důvěra spotřebitelů.

Podle výsledků šetření GfK Temax vykázal český trh technického spotřebního zboží pozitivní vývoj s meziročním nárůstem o téměř 10 % v posledním kvartálu roku 2015.

Největším tempem roste již tradičně sektor telekomunikací následovaný sektory malých a velkých domácích spotřebičů. Mírný přírůstek zaznamenaly také sektory informačních technologií, kancelářské techniky a také spotřební elektroniky. K poklesům došlo pouze u fota.

GfK zároveň uvádí, že na tuzemský trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace v České republice a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

Obr. 1 – Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v ČR

GfK TEMAX Czech Republic

Zdroj: GfK

Informační technologie rostly jen mírně

GfK uvádí, že v posledním čtvrtletí loňského roku zaznamenal sektor informačních technologií jen mírný meziroční nárůst obratu o 1,3 %. Nadále pokračovaly dvouciferné propady tabletů v kusovém i hodnotovém vyjádření.

Na druhé straně se dařilo přenosným počítačům a monitorům, stolní počítače zůstaly zhruba na stejné úrovni. Tyto kategorie však nebyly schopny objemově kompenzovat výraznou ztrátu tabletů. Průměrná cena nejvíce vzrostla u monitorů, díky stále trvajícímu přesunu spotřebitelské poptávky k sortimentu s větší úhlopříčkou.

Dynamika telekomunikací zpomaluje 

Obrat segmentu telekomunikací se v posledním čtvrtletí roku 2015 v meziročním srovnání dvouciferně zvýšil, ovšem tempo růstu podle GfK nadále zpomaluje. Poptávka je především po chytrých telefonech s velikostí uhlopříčky mezi 5 až 5,6 palci a s podporou LTE.

Inkoust táhne vzhůru segment kancelářské techniky 

Celková hodnota tržeb z prodeje kancelářské techniky v závěrečném čtvrtletí meziročně vzrostla o 5%. Růst byl tažen zejména segmentem inkoustových tiskových zařízení, kde se projevuje rostoucí poptávka po pokročilejších zařízeních určených pro profesionální použití. V rámci laserového trhu rostla hodnota prodejů jen mírně, s ohledem na pokračující cenovou erozi.

Spotřební elektronika rostla díky televizím

Hodnota trhu spotřební elektroniky se dokázala v celoročním srovnání zvýšit o 2,9 %, meziročně rostla ve čtvrtém kvartálu o 5,5 %. Tento celkový vývoj byl podle GfK zásadně ovlivněn vývojem v klíčové kategorii televizorů.

Spotřebitelé sice zakoupili méně televizorů než v roce 2014, nicméně za televizor vydali v průměru vyšší částku díky rostoucí poptávce po větších úhlopříčkách. Rostla také váha pokročilých parametrů jako Smart TV, Ultra HD a prohnutá obrazovka.

Meziroční hodnotové nárůsty vykázala i většina kategorií audio trhu a díky akčním kamerám rostou i videokamery.

Foto trh pokračuje v propadu 

Trh digitálních fotoaparátů se nadále dostává do záporných výsledků. Obrat segmentu v posledním čtvrtletí meziročně poklesl o téměř 15 %. Navzdory tomuto vývoji se prosincové prodeje zrcadlovek pohybovaly v mírném jednociferném poklesu a kompakty s vyměnitelným objektivem skončily dokonce v kladných hodnotách, co se týče kusového vyjádření.

Malé domácí spotřebiče dále rostou...

Trh malých domácích spotřebičů vykazoval i ve čtvrtém čtvrtletí růst oproti stejnému období minulého roku, a to o 11,6 %. Průměrná cena výrobků se zvyšuje napříč všemi kategoriemi, zejména kvůli spotřebitelské preferenci dražších produktů.

Všechny sledované produktové skupiny se za celý rok 2015 vyvíjejí v hodnotě pozitivně – nárůst byl nejvíce zřetelný u odšťavňovačů a zubní hygieny. V kusovém vyjádření však klesají zejména kávovary a žehličky.

... a ty velké rovněž

Trh s velkými domácími spotřebiči vykázal meziročně velice solidní 10% nárůst v hodnotě. Pozitivní meziroční vývoj v kusech i obratu můžeme vidět u všech produktových skupin. Největší dynamiku zaznamenáváme u sušiček a myček nádobí.

Obecně jsou spotřebitelé ochotni investovat do vybavenějších modelů, a tak se průměrná cena u většiny kategorií, s výjimkou sušiček a odsavačů par, zvýšila.

Obr. 2  Sumář v tabulce

bitcoin školení listopad 24

GfK TEMAX Czech Republic

Zdroj: GfK TEMAX

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14