GfK: Prodeje technického zboží za 4. čtvrtletí 2009 (SR)

25. 2. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podle aktuální analýzy GfK Temax Slovak Republic se hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím na Slovensku ve třetím čtvrtletí snížila o 30 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Obrat meziročne klesl ve všech sledovaných sektorech (spotřební elektronika, foto, malé a velké domácí spotřebiče, IT, telekomunikační produkty a kancelářská technika). Při srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenaly stejně jako v České republice drobný růst všechny sektory a tahounem trhu se stala spotřební elektronika a IT.

Vývoj obratu technického spotřebního zboží v České republice v jednotlivých čtvrtletích v letech let 2007 - 2009

Zdroj: GfK TEMAX Slovak Republic, GfK Retail and Technology (únor, 2010)

Malé domácí spotřebiče : pouze kávovary a presovače

Trh s malými domácími spotrebiči v roce 2009 v porovnaní s rokem 2008 poklesl o 19,3 %. Najvýraznejší propad byl zaznamenaný u holicich strojků (19,3 %), strojků na stříhání vlasů (15,7 %) a výrazné snížení pocítily také přístroje pro zubní hygienu (14,1 %) a vysavače (14,1 %).  Výrazný pokles zaznamenaly všechny produktové skupiny kromě kávovarů/presovačů a fritéz, které jako jediné zaznamenaly v roce 2009 růst. Kávovary/presovače vrostli  o 8,4 %, fritézy o 18,4 %. Zejména u fritéz byl celoroční nárůst způsoben výrazným zvýšením prodeje ve 4. čtvrtletí 2009, kdy došlo k meziročnímu nárůstu hodnoty prodaného zboží o téměř 57,7 %.

Velké domácí spotřebiče: vánoční zázrak sa nekonal

Tržby velkých domácích spotrebičů pokračovali v negatívním vývoji, který skončil na 23 % proti roku 2008. Ztrátu vykázali jak volně stojící (25 %) tak vestavěné spotřebiče (20 %). V roce 2009 se propadly všechny produktové skupiny a to v rozmezí 16 % až 30 %. Prodeje klesly všem obchodníkům, včetně internetových. Výjimkou jsou kuchyňské a nábytkové studia, které zaznamenaly 8% nárůst tržeb.

Informační technoligie: propad pokračuje

Sektor informačních technologií při porovnání s předchozím rokem poklesl v posledním čtvrtletí o 27,1 % a oproti propadu ve třetím čtvrtletí nedošlo k téměř žádné změně. Díky přetrvávajícímu nízkému poptávce zaznamenaly pokles všechny kategorie. Nejvíce trpí monitory, které oproti loňskému roku ztratili téměř polovinu prodejů. Pokračoval pokles stolních počítačů, které vykázaly třetinový propad v porovnání s rokem 2008.

Spotřební elektronika: výrazný poklesl

Prodeje spotřební elektroniky na Slovensku se v posledním čtvrtletí meziročne propadly o 40 %. Najdůležitější kategorií zůstávají televizory s plochou obrazovkou. Ovšem celkový obrat plochých televizorů klesá. V rámci této kategorie roste podíl velkých obrazovek (40‘‘ a větší) a největší váhu na obratu mají nadále LCD televizory s úhlopříčkou 32‘‘. Pokles postihl i další hlavní produktové kategorie jako jsou audio systémy, DVD přehrávače/rekordéry a videokamery. V těchto kategoriích existují rostoucí segmenty jako například bluray přehrávače nebo videokamery se záznamem na paměťovou kartu. Jejich prodeje však nedokážou kompenzovat poklesy zbytku trhu.

Foto trh: negatívní vývoj

Foto trh vykázal v posledním čtvrtletí tohto roku, stejně jako ve čtvrtletích předchozích, negativní vývoj. Obrat zrcadlovek stagnoval, ale u kompaktních přístrojů byl pokles velmi výrazný. V rámci kompaktních přístrojů je viditelný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.

Telekomunikace: zpomalení poklesu

Sektor ve čtvrtém čtvrtletí poklesl ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku v hodnotě o 6,1 %. Došlo tak ke zpomalení propadu prodejů v tomto odvětví v porovnání s předchozím čtvrtletím. Přetrvávající pokles ve vývoji telco sektoru je ovlivněn sníženou poptávkou po mobilních telefonech. Jedinou rostoucí kategorií na trhu tak stále zůstávají  smartphony.

Kancelářská technika: propad pokračuje

V posledním čtvrtletí roku 2009 se nadále zvyšovalo tempo poklesu prodeje kancelářské techniky a v porovnaní s rokem 2008 se propadl o 35,6 %. Tento negativní vývoj je společný pro všechyn sledované produktové kategorie a sektor OE je tak jediný nejrychleji klesající v rámci trhu technického spotřebního zboží.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí na Slovensku (v mil. €)

Typ zboží

Q1 2009
(v mil. €)

Q2 2009
(v mil. €)

Q3 2009
(v mil. € )

Q4 2009
(v mil. €)

Q4 2009/
Q4 2008
(v %)

Q1-Q4 09/
Q1-Q4 08
(v %)

Spotřební elektronika

39,6

35,1

38,2

63

-40,2 %

-34,7 %

Foto

4,4

5,6

6

7

-24,4 %

-32,8 %

Velké domácí spotřebiče

40,5

40,1

47,9

46

-34,5 %

-23,1 %

Malé domácí spotřebiče

13

12,3

12,8

21

-27 %

-19,3 %

Informační technologie

51,7

47,8

49

64

-27,1 %

-21,1 %

Telekomunikace

28,7

26,1

28,2

42

-6,1 %

-4,9 %

Kancelářská technika

7,8

6

5,6

8

-35,6 %

-21,5 %

Celkem

185,7

173

187,7

251

-30 %

-23,3 %


Zdroj: GfK TEMAX Slovak Republic, GfK Retail and Technology (únor, 2010)

bitcoin školení listopad 24


K dalšímu čtení doporučujeme také výsledky trhu technického spotřebního zboží za čtvrté čtvrtletí 2009 v České republice.


GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com. Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14