GfK: Spotřebitelské klima v České republice i na Slovensku je nejlepší od začátku krize

3. 5. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © .shock - Fotolia.com
Ukazatele ekonomických a příjmových očekávání, stejně jako index ochoty nakupovat, stoupají ve většině zemí EU. Česká republika a Slovensko podle společnosti GfK vykazují nejlepší výsledky od let 2007, případně 2008.

Společnost GfK vydala výsledky průzkumu spotřebitelského klimatu GfK Consumer Climate Europe v zemích Evropské unie pro první čtvrtletí letošního roku.

Šetření ukázalo, že návrat ekonomik zemí EU k růstu má pozitivní vliv na náladu spotřebitelů. Ukazatel spotřebitelského klimatu v EU v prvním čtvrtletí 2014 vzrostl o 0,8 bodu a nyní dosahuje hodnoty 8,4 bodu, přičemž před rokem byl na úrovni -3,3 bodu.

Ekonomická a příjmová očekávání spotřebitelů, stejně jako jejich ochota nakupovat, rostly ve většině z čtvrnácti sledovaných zemí, mimo jiné i v České republice a Slovensku. V obou zemích jsou ukazatele na nejvyšších úrovních od začátku krize.

Česká republika

Spotřebitelé v České republice během příštích měsíců očekávají zlepšení celkové ekonomické situace, ale i vlastních příjmů. Ukazatel ekonomických očekávání vyrostl během čtvrtletí o téměř 10 bodů a nyní dosahuje úrovně 18,4 bodu. Podle GfK jde o nejvyšší hodnotu od roku 2007. Pozitivní trend posledních kvartálů je dobře vidět na faktu, že od loňského března tento ukazatel stoupl téměř o 36 bodů..

V prvním čtvrtletí letošního roku se zlepšila i příjmová očekávání českých spotřebitelů. Ukazatel je nyní na hodnotě 29,1 bodu, což znamená nárůst od prosince o téměř 7 bodů. Ještě před rokem byl přitom ukazatel na úrovni -3,3 bodu. I v tomto případě jde o nejlepší výsledek od roku 2007.

Pozitivní trend zaznamenal i index ochoty nakupovat. Jeho hodnota sice i nadále zůstává v záporných číslech, ale výsledek -17,5 bodu je o 9,4 bodu lepší než v minulém čtvrtletí a o 12 bodů lepší v meziročním srovnání.

Slovensko

Podobné dobré zprávy přináší výsledky výzkumu i pro Slovensko. Zdejší ekonomická očekávání byla v prvním čtvrtletí na úrovni 18,9 bodu, což značí mírné polepšení oproti 17,4 bodu z posledního loňského kvartálu, ale výrazné polepšení v meziročním srovnání, neboť před rokem tento ukazatel dosahoval úrovně -8,9 bodu. Jde o nejlepší výsledek od konce roku 2008.

Slováci jsou optimističtější i v otázce vlastních příjmů. Na konci čtvrtletí dosahoval příslušný index hodnoty 25,5 bodu, přičemž minulé čtvrtletí činil 21,5 bodu a před rokem pouze 5,6 bodu. Jde o nejvyšší hodnotu od roku 2007.

Index ochoty slovenských spotřebitelů nakupovat se přehoupl do pozitivních čísel. Mezičtvrtletně vyrostl z -2,2 na 2 body, přičemž před rokem byl na úrovni -10,6 bodu. Větší chuť nakupovat měli Slováci naposled na začátku roku 2011.

Přehled ostatních zemí

Podobně pozitivní zprávy studie přinesla i o dalších sledovaných zemích. Velmi silné jsou všechny tři ukazatele v Německu a Ve Spojeném království a ve Španělsku jsou očekávání nejvyšší za posledních 16, resp. 14 let.

V Nizozemí vystřelila ekonomická očekávání meziročně o 65 bodů. Optimismus našli v posledním období i spotřebitelé z Itálie, Polska, Francie, Bulharska nebo PortugalskaSituace se stabilizovala i v Řecku.

Výjimky tvoří Rakousko a Rumunsko, kde očekávání stoupala jen mírně, stagnovala, případně i klesala.


Výsledky průzkumu GfK Consumer Climate Europe pocházejí ze spotřebitelského průzkumu na vzorku 40 000 osob, jež představují dospělou populaci EU.

bitcoin školení listopad 24

Ukazatele se pohybují na teoretické škále od -100 do 100, kde hodnota 0 představuje dlouhodobý průměr.

Zdroj: GfK

Čtěte dále

Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14