GfK: Spotřebitelům se pomalu vrací optimismus

25. 2. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © goodluz - Fotolia.com
Je podle spotřebitelů po krizi? Studie GfK ukazuje, že v Evropě, byť pomalu a váhavě, rostou jejich očekávání i jejich ochota nakupovat.

Společnost GfK vydala studii zkoumající změny spotřebitelského klimtu během posledního kvartálu roku 2013. Výzkum probíhal ve čtrnácti evropských zemích včetně České i Slovenské republiky a jeho výsledky ukazují, že ve většině zemí rostla ekonomická i příjmová očekávání spotřebitelů. Mírný vzestup zaznamenala i ochota nakupovat a příznivé jsou i prognózy do příštích let.

Českou republiku čeká pozvolný růst

Přestože v ČR stále klesal výkon ekonomiky, přineslo poslední čtvrtletí roku 2013 známky oživení a na současný rok existuje prognóza pozitivního růstu o 1,3 % (podle české vlády) až 1,8 % (podle EU).

Na rok 2015 Evropská unie u ČR očekává růst dokonce 2,2%. Důvodem má být je ekonomické oživení na mezinárodní úrovni a oslabená česká koruna, která prospívá exportu.

Ukazatel ekonomických očekávání je v ČR nyní na úrovni 8,6 bodu. V období od ledna 2012, kdy byla nejnižší za poslední roky, stoupla jeho hodnota do listopadu 2013 o zhruba 60 bodů. Nyní dosahuje nejvyšší hodnoty od prosince 2009, tedy prakticky od začátku krize.

Slovensku pomáhají nízké ceny

Slovenská ekonomika podle GfK doufá, že jí v letošním roce přinese prospěch Německo, její zahraniční obchodní partner. Slovenská národní banka předpovídá, že inflace a především ceny zůstanou nízké a Slovensko navíc koncem loňského roku zaznamenalo snížení cen potravin a energií. Zároveň rostly platy včetně minimální mzdy a Slovákům tak zůstává v peněženkách více peněz.

Tyto skutečnosti přinášejí slovenským spotřebitelům optimismus. Ukazatel příjmových očekávání se ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013 zvýšil a nyní dosahuje 21,5 bodu, což je nejvyšší hodnota od dubna 2010 a oproti předešlému roku znamená zlepšení o téměř 23 bodů.

Optimistická je i EU, alespoň v průměru

Celková situace v Evropské unii je podle Evropské komise pozitivní. Letos se počítá s růstem o 1,4 % a v roce 2015 dokonce o 1,9 %. Platí však, že existují velké rozdíly mezi jednotlivými členskými státy.

Zatímco v Pobaltí se u Estonska, Lotyšska a Litvy očekává růst ekonomik až o 3 nebo 4 %, jižní státy, jako jsou Řecko, Itálie, Portugalsko a Španělsko, mohou počítat jen s nepatrným zlepšením situace. Kypr a Slovinsko mají letost ještě pokračovat v pádu.

Celkové klima v EU se však lepší. Průměrná hodnota ukazatele ekonomických očekávání v EU činila v prosinci 2012  -42 bodů, v březnu 2013 stoupla na  -31,9 bodů a v červnu dosáhla -29 bodů. Do září 2013 se tento ukazatel zlepšil na +6 bodů a koncem loňského roku tento ukazatel vystoupal na hodnotu +14 bodů.

Podobně rostla i příjmová očekávání. Průměrná hodnota tohoto ukazatele v prosinci 2012 činila -51 bodů, v březnu se zvýšila na -42,6 bodů a v červnu na -40 bodů. V září 2013 již tento ukazatel dosáhl -17 bodů a v prosinci skončil -12 bodech.

bitcoin školení listopad 24

Pomaleji, ale přesto, rostla i ochota nakupovat. V prosinci 2012 byl evropský průměr tohoto ukazatele na úrovni -33 bodů, v březnu 2013 dosáhl hodnoty -28,3 bodu a v druhém pololetí postupně vyrostl na konečných -10 bodů.

Zdroj: GfK

Čtěte dále

Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data