GLS: Pandemie naučila i starší generaci při online nákupech platit kartou

7. 6. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: GLS
Tři z pěti lidí ve věku 18 až 26 let v průzkumu uvedli, že platí na internetu kartou. V kategorii lidí ve věku 54 až 65 let shodně odpovědělo 38 % dotázaných, což je meziroční nárůst o 9 procentních bodů.

Společnost GLS informuje, že při nákupu zboží v e-shopech volí online platbu kartou již téměř polovina Čechů (49 %). Nejčastěji kartou na internetu platí mladí lidé ve věku 18 až 26 let (60 %). Zároveň významně klesá množství lidí, kteří na internetu nenakupují vůbec.

Pandemie covidu-19 podle přepravce naučila při nákupu v e-shopech využívat online platbu kartou i starší lidi. Oproti roku 2020 došlo ve věkové skupině 54 až 65 let k nárůstu o 9 procentních bodů (z 29 % na letošních 38 %).

Podle každoročního průzkumu GLS zájem o platby kartou v e-shopech nepřetržitě stoupá. Od roku 2016 se zvýšil dvojnásobně (z 25 % v roce 2016 na letošních 49 %).

Významně narostlo také množství lidí, kteří platí kartou každý týden (o 12 procentních bodů). To lze podle společnosti přisuzovat zejména uzavřeným obchodům a provozovnám během pandemie koronaviru.

Zásadní odpor k platbám online kartou slábne

Ačkoli je platba kartou online doménou především mladších generací, průzkum odhalil, že starší generace však platbám kartou online postupně přichází na chuť. Jedním z faktorů je nepřekvapivě pandemie.

Dalším faktorem, který hraje významnou roli, je, že platba kartou online není oproti dobírce v nákupních košících zpoplatněna. Pozitivní zprávou je, že přibývá seniorů, kteří jdou s dobou a bez problému zvládají nakupování na internetu, ” uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Z letošního průzkumu GLS dále vyplývá, že významně klesá množství lidí, kteří zásadně nevyužívají online platbu kartou na internetu. Aktuálně za zboží přímo v e-shopech neplatí pouze 7 % lidí. To je 60% pokles oproti roku 2016.

Zároveň se snižuje množství lidí, kteří platí online kartou velmi zřídka. Z 35 % v roce 2018 na dnešních 22 %. Ve věkové skupině 54 až 65 let třetina platí kartou zřídka a 10 % ji nevyužívá. I zde však lze spatřit výrazné zlepšení ve srovnání s loňským rokem (pokles o 12 p. b.).

Zájem o platbu dobírkou se nesnižuje

GLS uvádí, že zájem o dobírku přetrvává i během pandemie. Po odeznění první vlny pandemie, kdy byl zájem o dobírku rekordně nízký, je opět třetina balíků zasílána na dobírku, i když je velmi často hrazena kurýrovi platební kartou.

Tuto formu placení podle průzkumu nyní využívá 16 % dotázaných. Ve věkové kategorii 54 až 65 let dobírku využívá stále pětina lidí. Rovněž v menších sídlech je obliba dobírky vyšší než ve městech nad 20 000 obyvatel.

V posledních měsících jsme zaznamenali, že třetina balíků je zasílána na dobírku, přičemž většina je pak hrazena kurýrovi platební kartou,“ vysvětluje Včela.

bitcoin školení listopad 24

Pomalu se snižující počet dobírkových balíků jde pravděpodobně na vrub expanze nových nezřídka zahraničních e-shopů, které zákazníci nemají vyzkoušené, tudíž se jistí proti problémům s dodáním zboží,“ dodává.

Zdroj: GLS

Čtěte dále

Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data