Google: Využití internetu pro přilákání zákazníků do kamenných obchodů v ČR stagnuje

21. 9. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © .shock - Fotolia.com
Až čtyři z deseti nákupů v kamenných obchodech v Česku jsou ovlivněny internetem. Efektivní využití internetu s dopadem na prodeje v kamenných obchodech však zatím stagnuje.

Google: Využití internetu pro přilákání zákazníků do kamenných obchodů v ČR stagnujePodle Googlu stále více spotřebitelů využívá možnost udělat si na internetu průzkum, srovnání, najít ty nejzajímavější možnosti a pak nakoupit v kamenném obchodě. V angličtině se tento způsob nakupování označuje jako ROPO (Research Online Purchase Offline).

Podle Consumer Commerce Barometru (consumerbarometer.eu) jsou až čtyři z deseti nákupů v ČR ovlivněny internetem, což je výrazně více než například ve Velké Británii (30 %), Německu (31 %) nebo ve Francii (33 %).

V oblasti technologií čeští zákazníci nakupují zboží ve 48 % přes internet a v 52 % v kamenných prodejnách. Informace pro své nákupní rozhodnutí pak podle statistik Googlu hledají v převážné míře na internetu a doplňují je i dalšími zdroji.

Na Slovensku je poměr méně výrazný. Necelá třetina nákupů technického zboží (31 %) proběhne přes internet, zbytek pak v klasických obchodech. Způsob vyhledávání informací je podobný ČR.

Online vs. kamenný obchod: Záleží na zboží

„Proces nakupování je přitom pořád komplikovanější, působí na něj  mnohem více faktorů než kdy dříve,“ uvedl v oznámení Ondřej Vilikus, marketing science specialist z Millward Brown.

Odborník dále upozorňuje, co by si prodejci měli hlídat: „Vliv tradičních i online médií, možnost průzkumu na internetu, možnost návštěvy prodejny s prohlédnutím si zboží, pak přichází rozhodnutí nakoupit a to buď online, nebo v klasickém obchodě. To vše je potřeba rozklíčovat tak, aby s tím obchodník mohl správně dál pracovat a využít to ve svůj prospěch.“
Existují vertikály, které jsou typicky nejsilnější v e-commerce (prodej počítačů a elektroniky či cestování), a zároveň vertikály, v rámci kterých se spotřebitelé ptají známých nebo přímo navštíví prodejnu (volba restaurace či nákup zboží denní potřeby), uvádí Google.

Ze statistik pak vypichuje, že ROPO efekt se projevuje silně například u bílé elektrotechniky, maloobchodních řetězců či telekomunikací.

Kolik zákazníků ovlivní internet?

Průzkum, který si nechal zpracovat Vodafone od agentury Millward Brown ukázal, jaké procento nákupů v jeho prodejnách je ovlivněno internetem.

“Ve spolupráci s Millward Brown jsme zjistili, že více než 30 % celkových nákupů v prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem a ještě větší vliv (pozn. 40 %) má internet v rámci nákupů mobilních telefonů,” uvedl ve zprávě Michael Barták, vedoucí týmu interaktivního marketingu ve Vodafonu. Průzkum Milward Brown proběhl telefonicky na vzorku 2 000 zákazníků operátora.

bitcoin školení listopad 24

Více informací naleznete na webu Consumer Barometer, kde si můžete dělat i vlastní analýzy. Přiložený odkaz srovnává nákupy technického zboží obecně v ČR a SR.

Podle zprávy Mediascope Europe (IAB Europe, SPIR) z června 2012 je Česko je jedničkou v podílu prodejů přes internet v regionu Střední a Východní Evropy (3 %, 37 mld. Kč).  Blíží se k úrovni vedoucích zemí, jakými jsou například Švédsko nebo Německo.

Zdroj: Google, Milward Brown, ChannelWorld

Čtěte dále

Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends