Growww Digital: České e-shopy díky covidu zažívají nebývalý boom, pronikají i do zahraničí

30. 3. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © tashatuvango - Fotolia.com
E-shopy podle analýzy investovaly do rozvoje nákupních kanálů, inovací i digitálního marketingu. Internetoví prodejci, kteří na domácí půdě posílili, se podle agentury navíc rozhlížejí i po zahraničních trzích.

Společnost Growww Digital informuje, že vliv pandemie covidu-19 ukázal, jak je důležité prodávat produkty a služby online. Přes počáteční chaos zažilo internetové obchodování v České republice, na Slovensku i v Maďarsku nevídaný růst.

Z důvodu uzavření kamenných prodejen se nákupy přesunuly do online prostředí a změnilo se nákupní chování napříč segmenty. Online prodejci, kteří byli připraveni, zažili podle analytiků nejlepší rok ve své historii.

Výrazný nárůst oblasti e-commerce je podle našich údajů o investicích do reklamy od více než 340 středoevropských a východoevropských internetových obchodů patrný i v prvních měsících letošního roku,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital.

Do online prostředí se přesunuli i „kamenní“ zákazníci

Pokles investic podle něj zaznamenala Česká republika pouze v prosinci. Rovněž do otevřených nákupních center před Vánoci, kdy byl prodej opět povolen, dorazilo méně lidí než před rokem.

V důsledku nejistoty, zda vláda opatření před svátky rozvolní, si část lidí dárky obstarala na internetu ještě před otevřením kamenných prodejen. Obrovský nárůst zaznamenal český e-commerce právě v říjnu a listopadu.

Z údajů Growww Digital o reklamě středoevropských a východoevropských e-shopů vyplývá, že s koncem roku, kdy se české obchody znovu uzavřely, se opět zvýšila poptávka u online obchodníků.

Důležitý je i digitální marketing

Agentura uvádí, že pro internetové obchodníky je i letošní rok výzvou a příležitostí. Zažíváme boom u online nakupování a v dalších minimálně třech měsících Growww Digital očekává pokračování tohoto trendu.

E-shopy se ale musí připravit na nápor zákazníků, naskladnit zboží, rozšířit logistiku a zajistit subdodavatele, aby uspokojily nárůst poptávky. Předpokládáme, že i v případě, kdy se online poptávka po zrušení omezení zmírní, její dopad bude zachován podobně, jako tomu bylo v prvních vlnách uzávěr,“ odhaduje Szabó.

Podle zkušeností Growww Digital si firmy více uvědomují důležitost e-commerce a pouští se do vylepšování nabídky produktů, zlepšení vlastního webu nebo investic do digitálního marketingu.

Na začátku pandemie byla česká a slovenská e-commerce ve výdajích na marketing nejopatrnější ze všech zemí střední Evropy. Tržní poptávka v online se však v krátkém čase rapidně zvýšila, čímž se postupně posilovaly investice do marketingových aktivit,” popisuje Szabó.

Expanze láká

Growww Digital uvádí, že výrazné posílení e-commerce v pandemickém období se promítlo také do uvažování firem o expanzi na další trhy. Přestože expanze českých e-shopů začíná obvykle na Slovensku, firmy se nebojí ani dalších zemí.

V roce 2020 expandovaly české a slovenské e-shopy nejvíce do Maďarska, Rumunska a Slovinska. Také letos se jeví expanze e-shopu do zahraničí jako vhodná příležitost. Kromě růstu e-commerce v dané zemi a oslovení nových zákazníků je podle agentury výhodou daňová optimalizace a globální obchodní vztahy.

bitcoin školení listopad 24

Do popředí zájmu se dostává Chorvatsko nebo Ukrajina. V pohledu na profitabilitu je podle Growww Digital dobré uvažovat nad obdobím 1,5 až 3 roky v kterékoliv nové zemi.

Zdroj: Growww Digital

Čtěte dále

Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group