Heureka.cz, APEK: Heureka, česká e-commerce loni vyrostla o 5 %

Dnes
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos
Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Pokračovala i mírná konsolidace mezi e-shopy.

Společnost Heureka.cz ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila pravidelný přehled vývoje českého internetového obchodování eCommerce Insider. Z něj vyplynulo, že tuzemská e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o 5 % oproti předešlému roku.

Loňských dvanáct měsíců podle analytiků charakterizoval vyvážený růst napříč všemi kvartály. Zatímco první a třetí čtvrtletí vykázala zajímavé růsty (v prvním kvartálu o 4 %, ve třetím dokonce o 5 %), druhý kvartál znamenal udržení růstu na úrovni 3 %.

Poslední čtvrtletí s 6% meziročním růstem potvrdilo, že tradičně bývá nejsilnější.Tato čísla ukazují, že i když zákazníci opět začínají nakupovat, jsou ve výdajích i nadále opatrní. Jen pro srovnání, v roce 2023 byl obrat české e-commerce šest procent pod předcházejícím rokem.

Autor: Heureka.cz, APEK

Tradičně vysoká spokojenost zákazníků

Průměrná hodnota objednávky se v posledním čtvrtletí mírně snížila na 1 333 Kč, což podle odborníků naznačuje, že lidé na internetu nakupovali nejen dárky, ale i zboží denní potřeby za nižší ceny. Spokojenost s online shopy naopak vzrostla na 96,3 %.

„Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií, a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné,” říká David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

„Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním online nákupů kraloval prosinec. Jindy dominantní říjnu a listopadu patřili letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec,” doplňuje.

Mírná konsolidace mezi e-shopy

Přehled eCommerce Insider uvádí, že většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace a počet e-shopů se mírně snížil. Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet.

Autor: Heureka.cz, APEK

I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 49 900 na 49 700. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly vyrovnat s náročnou situací a vstupem zahraničních marketplaců mimo EU. Do roku 2025 tak budou vstupovat s optimismem.

V podstatě od prvních měsíců jsme vloni sledovali, že se e-commerce po dvou letech turbulencí vrací k růstu. Ten přitom očekáváme také v roce 2025, a to na podobné úrovni,“ komentuje situaci českých online obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel APEKu.

Při zpětném pohledu vidíme, že po extrémně úspěšných letech souvisejících s pandemií covidu došlo následně k jistému narovnání do normálu. Při běžném vývoji bychom velmi pravděpodobně byli na obdobných hodnotách obratů, jaké jsme nyní zaznamenali,“ všímá si.

Shrnutí a výhled

Největší kategorií v e-commerce je tradičně elektronika, byť její podíl od roku 2019 setrvale klesá. Při pohledu na menší segmenty z přehledu vyplynulo, že pokles o 73 % zaznamenaly operační systémy. Propad podle odborníků ukazuje, že tento segment dosáhl nasycení a kupující často volí dlouhodobě využitelné licence.

Český online trh podle APEKu a Heureky nadále vykazuje vysokou dynamiku. Různorodost nabízených produktů a zlepšená zákaznická zkušenost ukazují, že e-shopy dokáží efektivně reagovat na měnící se potřeby spotřebitelů. Nadcházející rok 2025 bude pro obchodníky příležitostí k dalšímu posilování pozice na trhu.

bitcoin školení listopad 24

Autor: Heureka.cz, APEK

„Věříme, že s nárůstem digitalizace, implementací umělé inteligence a příchodem dalších zahraničních hráčů se bude česká e-commerce nadále rozvíjet. Důležité bude zachovat vysoký standard služeb a zaměřit se na individuální potřeby zákazníků,“ uzavírá David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Zdroj: Heureka.cz, APEK

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
ComSource: Co přinese rok 2025? Deepfake, zneužití AI i útoky na kritickou infrastrukturu
ComSource: Co přinese rok 2025? Deepfake, zneužití AI i útoky na kritickou infrastrukturu
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Heureka.cz, APEK: Heureka, česká e-commerce loni vyrostla o 5 %
Heureka.cz, APEK: Heureka, česká e-commerce loni vyrostla o 5 %