IDC: Celosvětový trh tabletů a chromebooků na konci roku zvolnil tempo

2. 2. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © Elenathewise - Fotolia.com
Výrobci chromebooků a tabletů v posledním čtvrtletí 2021 povětšinou ztráceli, i tak byl pro ně rok 2021 veskrze úspěšný.

Společnost IDC informuje, že globální dodávky tabletů v posledním čtvrtletí 2021 v meziročním srovnání klesly o 11,9 % na 46 milionů kusů. Pozitivnější je, že za celý loňský rok dodávky stouply o 3,2 % a dosáhly 168,8 milionu kusů, což je nejlepší výsledek od roku 2016.

Chmurnější vývoj analytici zaznamenali v případě chromebooků. Jejich dodávky se na sklonku roku propadly o 63,6 % na pouhých 4,8 milionu kusů. Ze celý rok 2021 nicméně trh chromebooků vzrostl o 13,5 % na 37 milionů dodaných kusů.

Ačkoli byl rok 2021 pro trh tabletů skvělým rokem, dodávky se začaly zpomalovat v souvislosti s tím, jak trh v řadě regionů překonal maximální poptávku,“ komentuje výsledky Anuroopa Natarajová z IDC.

 

ChannelWorld, který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopisV tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně, najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály, působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.

Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě

Natarajová ovšem jedním dechem dodává, že dodávky v blízké budoucnosti zůstanou na předpandemické úrovni. Pomůže zejména fakt, že pro uživatele zůstává vzdělávání a práce na dálku či konzumace mediálních obsahů prioritou.

Velká část původní poptávky po chromeboocích byla nasycena na primárních trzích, jako jsou USA a Evropa, což vedlo ke zpomalení celkových dodávek. Poptávka po chromeboocích na rozvíjejících se trzích však v minulém roce neustále rostla,“ popisuje situaci na trhu chromebooků Jitesh Ubrani z IDC.

Chromebookům podle něj rovněž uškodila omezená zásoba vyvolaná tím, že výrobci kvůli nedostatku komponentů upřednostňovali zařízení s vyšší prodejní cenou, tzn. počítače s operačním systémem Windows.

Chromebooková euforie je u konce

Co se jednotlivých výrobců týče, Apple uhájil prvenství na trhu tabletů a za celý rok 2021 vyrostl o 8,4 %. Druhá příčka patří Samsungu, který si polepšil jen o 3,8 %, následuje Lenovo, které díky 19,2% meziročnímu růstu drží zhruba desetinu trhu.

Lídrem na trhu chromebooků je HP, a to i přes 86,7% meziroční propad v posledním čtvrtletí. Výrobce za celý rok vyrostl o 9,3 %. Podobný osud potkalo i celkově druhé Lenovo, jež na konci roku oslabilo o 73,5 %, za celý rok si ale polepšil o solidních 23,4 %.

Nasycenost trhu pociťují i další výrobci – třetí Acer sice ve čtvrtém kvartálu 2021 dodal nejvíce chromebooků, i tak ale v meziročním srovnání propadl o 43,3 %. Za celý rok pak zaznamenal růst o 4,6 %.

Z roku 2021 na poli chromebooků se podle společnosti IDC může částečně radovat Samsung. Zatímco jeho dodávky se na konci roku propadly o 22,4 %, výrobce za celý rok vyrostl o 77,2 %.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 4Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q21 

Podíl 4Q21

Prodej 4Q20

Podíl 4Q20

Meziroč. změna

1. Apple

17,5

38,0 %

19,1

36,6 %

–8,6 %

2. Samsung

7,3

15,9 %

9,3

17,8 %

–21,6 %

3. Lenovo

4,6

10,0 %

6,2

11,8 %

–25,4 %

4. Amazon

3,6

7,9 %

3,6

6,8 %

1,3 %

5. Huawei*

2,5

5,5 %

2,9

5,6 %

–13,9 %

ostatní

10,5

22,8 %

11,1

21,3 %

–5,9 %

Celkem

46,0

100,0 %

52,2

100,0 %

-11,9 %

5. Huawei (vč. Honoru v 4Q20)

2,5

5,5 %

3,3

6,3 %

–23,5 %

* bez Honoru

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2021 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2021

Podíl 2021

Prodej 2020

Podíl 2020

Meziroč. změna

1. Apple

57,8

34,2 %

53,3

32,6 %

8,4 %

2. Samsung

30,9

18,3 %

29,7

18,2 %

3,8 %

3. Lenovo

17,7

10,5 %

14,8

9,1 %

19,2 %

4. Amazon

16,1

9,5 %

14,0

8,6 %

15,1 %

5. Huawei*

9,7

5,7 %

14,3

8,7 %

–32,1 %

ostatní

36,7

21,7 %

37,4

22,8 %

–1,8 %

Celkem

168,8

100,0 %

163,5

100,0 %

3,2 %

5. Huawei (vč. Honoru v 4Q20)

9,7

5,7 %

16,0

9,8 %

–39,5 %

* bez Honoru

Zdroj: IDC

Tabulka 3 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 4Q21 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q21

Podíl 4Q21

Prodej 4Q20 

Podíl 4Q20

Meziroč. změna

1. Acer

1,3

26,3 %

2,2

16,8 %

–43,3 %

2. Dell

1,0

20,3 %

2,7

20,3 %

–63,6 %

3. Lenovo

0,8

16,1 %

2,9

22,1 %

–73,5 %

4. Samsung

0,6

12,3 %

0,8

5,8 %

–22,4 %

5. HP 

0,5

9,9 %

3,5

26,9 %

–86,7 %

ostatní

0,7

15,2 %

1,1

8,1 %

–31,8 %

Celkem

4,8

100,0 %

13,1

100,0 %

-63,6 %

Zdroj: IDC

bitcoin školení listopad 24

Tabulka 4 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 2021 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2021

Podíl 2021

Prodej 2020

Podíl 2020

Meziroč. změna

1. HP

10,2

27,7 %

9,4

28,8 %

9,3 %

2. Lenovo

8,3

22,4 %

6,7

20,7 %

23,4 %

3. Acer

6,4

17,3 %

6,1

18,7 %

4,6 %

4. Dell

5,4

14,6 %

5,7

17,5 %

–5,2 %

5. Samsung

3,2

8,8 %

1,8

5,6 %

77,2 %

ostatní

3,4

9,2 %

2,8

8,7 %

19,5 %

Celkem

37,0

100,0 %

32,6

100,0 %

13,5 %

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak