IDC: Ve 4. čtvrtletí 2013 rostl v regionu CEE zájem o PC

29. 1. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © Yuri Arcurs - Fotolia.com
Navzdory meziročnímu poklesu se PC trh ve střední a východní Evropě začíná vzpamatovávat, především díky komerčnímu sektoru. Čelí však konkurenci mobilních zařízení.

Podle předběžných výsledků výzkumu agentury IDC poklesl celkový prodej PC v regionu CEE v průběhu posledního čtvrtletí loňského roku meziročně o 7,1 % při 6,3 milionu prodaných kusů.

Stolních PC se prodalo 2,3 milionu kusů, což je meziroční pohoršení o 4,1 %. Prodej přenosných PC klesl při 3,9 milionu prodaných kusů o 8,8 %.

V konkurenci mobilních zařízení

Větší zájem byl zaznamenán u podnikových zákazníků, naopak koncoví uživatelé utráceli méně.

Výsledky podle IDC odrážejí situaci trhu, který se stále potýká s ekonomickými tlaky, vysokou nezaměstnaností a nepříznivými kurzy některých národních měn.

Při výběru se koncoví uživatelé rozhodovali podle ceny, což počítačům přineslo konkurenci v podobě levnějších tabletů a chytrých telefonů.

Zároveň byly distribuční kanály v průběhu kvartálu obezřetné při nakupování a na poklesu se mělo podepsat i ukončení výroby mininotebooků.

Výsledky regionu CEE v posledním loňském čtvrtletí trochu pozvedl komerční sektor, který meziročně utrácel jen o 2,2 % méně,“ uvedla Nikolina Jurisic z agentury IDC.

Například v Rusku, Polsku, České republice a Maďarsku jsme zaznamenali nárůst nákupů, když firmy a instituce dočerpávaly své roční rozpočty.“

Přestože meziroční srovnání nedopadlo dobře, v porovnání s předchozími kvartály loňského roku byl ten poslední ve znamení zvýšeného zájmu o PC (viz infografika). Na pozitivní růst to však nestačilo.

Mezi výrobci se nejvíce dařilo Asusu, HP a Lenovu. Dohromady držely tyto tři firmy 48,3% podíl CEE trhu s PC. Asus se podle IDC zaměřil na uvádění nových produktů pro koncové zákazníky, zatímco druhí dva výrobci těžili z obchodního sektoru a veřejných tendrů.

bitcoin školení listopad 24

Grafika 1 - Trh PC v regionu CEE v posledních pěti kvartálech.

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci