Infografika: Obrat české e-komerce letos překoná hranici 100 miliard korun (Shoptet)

30. 12. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: (c) Jakub Jirsák - Fotolia.com
Další velmi úspěšný rok. Tak by se dala shrnout studie společnosti Shoptet a portálu Zboží.cz mapující vývoj české elektronické komerce v roce 2016. Všechny ukazatele vykázaly pozitivní vývoj, a pokoření 100miliardového obratu je příjemnou třešničkou na dortu.

Někteří lidé se nakupování přes internet sice stále obávají, stále více Čechů však využívá internetové obchody již zcela běžně a pořizuje v nich vše od elektroniky přes hračky až po zboží denní potřeby. Díky tomu čemu český trh e-commerce stále strmě roste.

Podle studie společnosti Shoptet a portálu Zboží.cz se celkový obrat tuzemských e-shopů v roce 2016 poprvé přehoupne přes magickou hranici 100 miliard Kč, přičemž v roce 2015 činil „pouhých“ 81 miliard. V ČR v současné době funguje zhruba 38 500 e-shopů, což je o 500 více než v roce 2015.

Studie dále zjistila, že podíl e-shopů postavených na komerčním řešení letos vyrostl na 59 %, zatímco podíl e-shopů vystavěných na open source základech nebo různých individuálních platformách mírně poklesl na 37 %, resp. 4 %.

A jaký je vlastně sortiment českých e-shopů? Celých 17 % internetových obchodů je zaměřených na prodej oblečení, obuvi a módních doplňků, 11 % e-shopařů prodává zboží pro dům a zahradu a třetí nejpopulárnější kategorií je elektronika všeho druhu. Mezi další populární artikly pak patří potraviny (6 %), sportovní a turistické vybavení (6 %), dětské zboží (5 %), kosmetika a parfémy (5 %) a auto-moto doplňky (5 %).

Roste počet uživatelů i roční útrata

Oproti loňskému roku vzrostl počet aktivních internetových uživatelů na více než 6,9 milionu, přičemž 55 % z nich pravidelně surfuje po internetu přes mobilní telefon nebo tablet a 35 % přes ně i pravidelně nakupuje. Vloni přitom mobilní připojení využívalo pouze 50 % a k nákupům je využívalo 30 % lidí.

Stejně jako vloni se i letos se snížila průměrná cena objednávky, která činila 1 432 Kč, jde však o rozdíl v řádech desetikorun. Průměrná roční útrata naopak vzrostla o více než 1 300 Kč na 7 730 Kč. Podle šéfa Shoptetu Miroslava Uďana je to důsledek častějších nákupů včetně využívání služeb internetových supermarketů.

Pokud jde o dopravu, Česká pošta (41 %) a PPL (14 %) patří stále mezi nejoblíbenější způsoby doručení zboží z e-shopů. Stále více lidí však začíná využívat i alternativní možnosti, například osobní vyzvednutí na výdejním místě. Například Zásilkovnu letos využilo celkem 12 % nakupujících oproti loňským 6 %.

E-shopy požívají stále větší důvěru

Podle Miroslava Uďana je možnost vyzvednutí zboží v kamenné prodejně/výdejně oblíbená mimo jiné proto, že se zákazník vyhne platbě přes internet, která zůstává velkým strašákem. I v tomto ohledu jsou však čeští nakupující odvážnější – počet objednávek zaplacených kartou on-line vyrostl z loňských 6 % na 7 % a platba převodem se drží na 32 %. Nejpopulárnější však i nadále zůstává dobírka se 35% podílem.

Studie dodává, že jedním z důvodů, proč oproti loňsku vzrostl obrat e-komerce o téměř 20 miliard Kč, může být také větší důvěra v on-line nakupování. Celá čtvrtina nakupujících totiž nemá z objednávání zboží přes internet žádné obavy, zatímco v roce 2015 bylo těchto „nebojácných“ zákazníků jen necelých 17 %. Lidem již méně vadí fakt, že si nemohou zboží předem osahat (40 % oproti 44,4 %) a také se méně bojí zneužití platebních údajů (10 % oproti 12 %).

Co naopak nejvíce zákazníci na nakupování online oceňují, je možnost rychle a jednoduše porovnat jednotlivé produkty mezi sebou (26%), větší výběr zboží (22 %) a možnost nakoupit z pohodlí domova (21 %). I letos klesl počet lidí, kteří vidí jako hlavní výhodu e-shopů nižší cenu zboží (11 % oproti 14,8 %).

Infografika – Česká e-komerce v roce 2016

bitcoin školení listopad 24

Česká e-commerce v roce 2016

Zdroj: Shoptet

Čtěte dále

Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč