Jak na naštvaného zákazníka

2. 5. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Expert John Tschohl se ve svém komentáři zaměřuje na nepříjemnou situaci, kdy před vámi stojí rozzuřený zákazník, šermuje vám ukazovákem před obličejem a cosi na vás křičí. Klíčem je zůstat pánem situace – jenže jak toho docílit?

Pod hulvátským chováním, hlasitým řevem, ječivými hlasy, sevřenými pěstmi, namířenými ukazovány a rudými tvářemi nespokojených zákazníků se často skrývá smutný vzkaz. Velmi pravděpodobně se vám tím vším snaží sdělit, že jsou ublížení a cítí se ignorovaní, nerespektovaní a nedoceňovaní.

Pokud stojíte tváří v tvář podrážděnému zákazníkovi, je snadné se urazit nebo rozzlobit – a pokud nevíte, jak s ním naložit, můžete celou situaci ještě zhoršit Pokud ale budete reagovat klidně a empaticky a pokud se dokážete ovládat, můžete celou záležitost vyřešit profesionálním a zdvořilým způsobem. Je důležité vědět, jak v takové chvíli postupovat.

1) Naslouchejte

Klidná a empatická reakce z vaší strany může vést k tomu, že rozzlobený člověk bude více spolupracovat. Ve vypjatých chvílích většinou nejde o to, nač si dotyčný stěžuje – jde o to, jak se k tomu postavíte vy.

2) Dejte najevo, že vnímáte jejich zlost

Empatie je mocná zbraň. Pokud zákazník vyjadřuje svou zlost a vy na ni nereagujete, dostane dotyčný pocit, že ho neposloucháte. Přemýšlejte, jak byste se sami cítili v takové situaci. Dejte najevo, že vidíte jejich zlost, a reagujte na ni. Můžete říct něco ve smyslu „vidím, že se zlobíte, a chci vás ujistit, že mám stejný zájem na tom, abychom to vyřešili, jako vy“, případně „myslím, že chápu, jaký je problém, ale kdyžtak mě opravte“.

3) Ptejte se

Nehádejte se a nesnažte se hledat viníka. Vyhněte se výmluvám a obhajování svých postojů (nebo postojů vašeho týmu nebo organizace). Podobná defenziva může rozčíleného zákazníka ještě více rozzuřit. Místo toho pokládejte otázky a snažte se zjistit, co můžete udělat, aby se situace napravila. Musíte zákazníkovi ukázat, že coby zaměstnanec a tvář organizace máte zájem na tom, aby se problém vyřešil.

4) Navrhujte alternativy 

Zjistěte, co po váš rozzlobený zákazník chce a snažte se rozvíjet diskusi produktivním způsobem. Když se zákazník vyjádří, co chce, rozmyslete si, co pro něj můžete udělat, a řekněte to nahlas. Přemýšlejte kreativně. Existují způsoby, jak se držet v rámci pravidel vaší organizace, ale přesto moci nabídnout alternativu. Zákazník to bude vnímat jak výraz úcty a důkaz toho, že vnímáte konkrétní problém.

5) Omluvte se

Nebojte se říct „omlouvám se“. Možná to není vaše vina. Velmi pravděpodobně za to nemůžete ani v nejmenším, ale upřímná omluva (aniž se budete snažit ukázat na konkrétního viníka) vás dostane do lepší pozice a dáte zákazníkovi najevo, že jednáte v jeho zájmu.

6) Vyřešte problém

Vše, co jste dosud zjistili, berte jako přípravu na tento poslední krok. Nacházíte se ve chvíli, kdy vy i zákazník sdílíte zájem najít řešení. Pokud potřebujte s vyřešením problému pomoc, sežeňte si ji. Ať už se jedná o cokoliv, rychlé vyřešení problému je klíčové pro uklidnění rozzlobeného zákazníka. Na závěr zákazníkovi poskytněte kontaktní informace pro případ, že by měl další otázky nebo potíže.

... a zůstaňte v klidu

Nezapomeňte si udržet nadhled a nebrat si to osobně. Pokud máte na jedné straně rozzlobeného člověka, pak na té druhé potřebujete člověka klidného. V případě, že to ve vás začne bublat, zhluboka se nadechněte a připomeňte si, že jste pánem svých pocitů. Buďte dopředu připravenu.

Před střetnutí se zákazníkem si řekněte:

  • Já to zvládnu. Možná to bude těžké, ale podaří se mi to.“
  • Sice cítím, že se začínám zlobit, ale vím, co s tím.

Během střetnutí si řekněte:

  • Uklidni se, uvolni se, dýchej.
  • Buď v klidu, neber si to osobně.
  • Musím se tvářit a jednat klidně.

Po střetnutí si řekněte:

  • Šlo to dobře. Tohle už zvládám. Jsem v tom čím dál lepší.
  • Sice to ve mně vřelo, ale podařilo se mi nedat to najevo.

Dávejte najevo klid a pochopení, aniž byste se povyšovali. Nesmírně vám to usnadní řešení situace a ukážete tím zákazníkovi způsob, jak řešit problémy.

bitcoin školení listopad 24


Autor je expert na oblast vztahů se zákazníky.

Zdroj: Customer Quality Institute

Čtěte dále

Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč