Kaspersky: Rok 2019 se nesl ve znamení vzestupu stalkerwaru a adwaru

26. 2. 2020
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Autor: James Thew @Fotolia.com
Zatímco analytici v roce 2019 zaznamenali dvouciferný nárůst počtu detekovaných instalačních balíčků obsahujících reklamní mobilní trojské koně, stalkerware útočil na uživatele oproti roku 2018 více než dvakrát častěji.

Společnost Kaspersky uvádí, že v průběhu loňského roku byly největšími hrozbami pro uživatele chytrých telefonů stalkerware a reklamní mobilní trojští koně. Oba malwary podle analytiků zaznamenaly výrazný nárůst.

Kaspersky vysvětluje, že stalkerware tvoří aplikace komerčního spywaru, které jsou obvykle nainstalovány na zařízení uživatele bez jeho souhlasu. Fungují ve skrytu na pozadí, aniž by o nich uživatel věděl. Mají přitom přístup k celé řadě osobních dat.

Tyto údaje nejen sdílejí s pachatelem, který má většinou osobní zájem na těchto informacích, ale často umožňují také hackerům získat přístup ke stalkerwarovým serverům. Ti mohou například tato citlivá data dále předprodávat.

Nejaktuálnější statistiky společnosti Kaspersky, které se zakládají na detekčních kritériích navržených globální iniciativou Koalice proti stalkerwaru, ukazují, že počet útoků na osobní data mobilních uživatelů meziročně výrazně vzrostl.

Zatímco v roce 2018 byla podle společnosti osobní data ukradena 40 386 unikátním uživatelům, v minulém roce jich bylo již 67 500. Kaspersky dodává, že v České republice se počet obětí stalkerwaru dokonce ztrojnásobil.

bitcoin školení listopad 24

Analýza bezpečnostní společnosti rovněž uvádí, že produkty a technologie Kaspersky v roce 2019 detekovaly zhruba 3,5 milionu škodlivých instalačních balíčků, bezmála 70 000 nových mobilních bankovních trojanů a srovnatelný počet nových mobilních ransomwarových trojanů.

Zdroj: Kaspersky

Čtěte dále

Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14