Kaspersky: Zaměstnanci se nebudou chtít vrátit ke starým modelům práce

16. 11. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: maryviolet / stock.adobe.com
Globální i lokální průzkumy naznačují, že zaměstnanci i manažeři přišli na chuť modelu vzdálené práce a částečně jej budou chtít zachovat i po odeznění pandemie. Kaspersky však varuje, že je zároveň nutno myslet na bezpečnost.

Z celosvětového průzkumu společnosti Kaspersky, kterého se zúčastnilo na 8 000 zaměstnanců malých a středních firem, vyplývá, že téměř tři čtvrtiny respondentů (74 %) chtějí přehodnotit způsob práce z doby před příchodem pandemie koronaviru.

Pracovníci napříč všemi kontinenty se už nechtějí vracet k dřívějším pracovním návykům a oceňují pozitivní aspekty, které pandemie přinesla, v čele s možností trávit více času s blízkými (47 %), úsporou nákladů (41 %), či možností pracovat odkudkoliv (32 %).

Kaspersky uvádí, že zatímco firmy se musí rychle přizpůsobit tomu, aby bylo zachováno zabezpečení a bezproblémový provoz, zaměstnanci tento okamžik proměny využívají jako příležitost k přehodnocení dosavadních priorit a plánování změn v pracovním nasazení.

Z průzkumu konkrétně vyplývá, že téměř dva z pěti zaměstnanců (39 %) si přejí, aby skončil formát pevné pracovní doby, podobný podíl je připraven opustit model pevně stanovených pracovních míst v kancelářích a zhruba třetina (32 %) by ráda zrušila i schéma pěti pracovních dní v týdnu.

Infografika: Pozitivní aspekty pandemie a home office

pozitivní aspekty pandemie

Zdroj: Kaspersky

Práce z domova v ČR

Lokální výzkumy celosvětový trend potvrzují. Podle společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs a Atmoskop, který provádí pravidelné výzkumy českého trhu práce, jsou dnes čeští zaměstnanci i zaměstnavatelé výrazně otevřenější práci z domova než před pandemií.

Podle posledního průzkumu LMC ke konci září vedeném mezi zaměstnanci všech profesí pracovala běžně z domova již více než třetina lidí a téměř 60 % oslovených manažerů hodnotilo letošní častější práci na dálku i její výsledky nad očekávání pozitivně.

Alespoň některé dny v týdnu z domova i před nástupem druhé vlny pandemie pracovalo plných 34 procent zaměstnanců napříč všemi profesemi. Podíl mezi lidmi v kancelářských typech povolání je ovšem výrazně vyšší,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, vedoucí datové analýzy LMC.

Většina z nich si přitom nynější možnosti větší flexibility pochvaluje. Důležité je, že takové hodnocení možností práce na dálku nesdílejí jen samotní řadoví zaměstnanci, ale letos už i většina jejich manažerů,“ dodává.

To platí navzdory tomu, že podle průzkumu LMC mezi zástupci vedení českých firem se především na jaře řada z nich potýkala s prvotními obtížemi, například co se týče vybavení či nastavení komunikace. A jak to bude v budoucnu?

Jak manažeři, tak zaměstnanci dávají většinou přednost určitému hybridnímu režimu, tedy možnosti střídat práci z domova a v kanceláři podle vlastních potřeb a po domluvě v rámci týmů. Trvalou práci pouze z domova upřednostňuje jen velmi malá část lidí," uzavírá Dombrovský.

Home office si žádá zabezpečení

Kaspersky dodává, že s tím, jak zaměstnanci stále více vyžadují nové pracovní postupy, které lze shrnout do pružné pracovní doby a možnosti pracovat odkudkoli, narůstají firmám požadavky na nezbytné posilování a přizpůsobování podpory, kterou poskytují svým pracovníkům.

Vzhledem k tomu, že více než třetina (38 %) zaměstnanců aktivně vyžaduje od svých zaměstnavatelů větší technologickou podporu při práci z domova, je třeba jim poskytnout nástroje a technologie, jež zajistí, aby byli stále dobře produktivní, mohli být připojeni k internetu a zabezpečeni.

bitcoin školení listopad 24

Kaspersky konkrétně doporučuje, aby firmy proškolily zaměstnance ohledně kybernetických hrozeb a přijaly veškerá zásadní opatření k ochraně dat, jako jsou aktivace ochrany přístupu pomocí hesla, zašifrování pracovních zařízení a zajištění zálohování všech firemních dat.

Zdroj: Kaspersky

Čtěte dále

Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
ČSÚ: Tuzemské tržby v ICT sektoru v roce 2023 přesáhly bilionovou hranici
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak
ComSource: Počet DDoS útoků na české firmy zůstává nízký, u kritické infrastruktury je tomu naopak