Když přijde „mediální krize“

23. 12. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: WBI
Zažíváme skutečně krizi nebo vystřízlivění? Zástupce IT resellerské společnosti komentuje změny chování českých zákazníků i dodavatelů.

V novinách neustále čteme o klesajícím HDP České republiky, slyšíme o klesající spotřebě domácností. Jenže, reálná čísla tak katastrofální rozhodně nejsou. V krizovém roce 2008 byl růst HDP v ČR na úrovni 3,1 %, stejně jako v roce 2001.

Ano, v roce 2009 skutečně došlo k meziročnímu poklesu HDP, a to o 4,5 %. Ale v letech 2010 a 2011 se dostavil opětovný růst. Nejprve 2,5 % (o 0,4 % více než v roce 2002) a pak o něco mírnější růst 1,9 % (o 0,2 % více než v roce 1999). A hovořil snad někdy někdo v letech 1999 a 2002 o hospodářské krizi v České republice?

Mohu zodpovědně říct, že to, co na vlastní oči vídám v českých firmách, rozhodně není krize. Spíše naopak. Firmy si moc dobře uvědomily, že nemusí být vždycky tak dobře jako v předkrizových letech, kdy HDP meziročně rostlo třeba až o 7 %.

Krize, která tu reálně byla v roce 2009, přinesla nový způsob myšlení. Na ten jsme navázali i my s naší firmou, která vznikla právě v onom jediném krizovém roce 2009. Stejně jako ostatní firmy v posledních letech, i my náklady striktně držíme pod kontrolou a kontrolujeme co, za kolik a proč se do firmy kupuje i to, jestli fungujeme tak efektivně, jak bychom mohli.

Neděláme to však kvůli nějaké krizi ale kvůli tomu, že je to tak správně. Všechny firmy, včetně naší, také racionalizují i na výnosové straně. Striktně hlídají platební morálku svých zákazníků, kladou větší důraz na sledování výnosnosti jednotlivých produktů, služeb, zakázek i klientů a konečně také kladou větší důraz na diverzifikaci rizik i samotného portfolia.

Je tohle však špatně? Je tohle ta krize – když firmy začínají fungovat racionálně a minimalizují rizika spojená s podnikáním? Ne. Ve skutečnosti by se krizí dalo nazvat to, jak naše firmy fungovaly v 90. letech minulého století, což si sám velmi dobře pamatuji. Byla to doba plýtvání, neobchodu (zákazníků bylo přeci dost) a nesystémového rozhodování. Ale tato krize je naštěstí pryč a ano, pár podobně fungujících firem ji skutečně nepřežilo.

bitcoin školení listopad 24


 

Autor je vrcholovým manažerem, který založil a vybudoval několik úspěšných firem ve vysoce konkurenční oblasti ICT. Má za sebou více než deset let zkušeností s řízením IT společností. Kontaktovat jej můžete na rpaskovsky@wbi.cz.

Čtěte dále

Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti