Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard zveřejnil výhled pro rok 2025, podle něhož česká ekonomika v příštím roce zrychlí růst na 2,6 %. To by mělo být jedno z nejrychlejších temp ve středoevropském prostoru a mnohem silnější růst než v eurozóně.
Mastercard očekává, že globální ekonomika v roce 2025 zrychlí svůj růst na 3,2 % oproti růstu o 3,1 % v roce 2024. V Evropě se nicméně čeká skromnější výkonnost: v eurozóně by to mělo být 0,9 % po letošních 0,8 %.
Tabulka růstu očekávaných ekonomických ukazatelů na rok 2025:
Česko |
Maďarsko |
Německo |
Polsko |
Rakousko |
|
HDP (%) |
2,6 |
2,0 |
0,6 |
3,4 |
1,1 |
Inflace (%) |
2,2 |
3,5 |
2,1 |
4,5 |
1,4 |
Maloobchodní tržby (%) |
3,9 |
2,2 |
0,8 |
3,5 |
1,8 |
Zdroj: Mastercard
„V roce 2025 hospodářský růst v Evropě mírně zrychlí. Podporovat jej v tom bude pokles úrokových měr. Výraznějšího rozletu však nedosáhne kvůli přísnější fiskální politice a nejistotě v mezinárodním obchodu,“ říká Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard pro Evropu.
„Silnou stránkou zůstane spotřeba domácností díky dobrým základním charakteristikám a pokračujícímu oživování kupní síly. I když již oslabuje citlivost na cenu, spotřebitelé si budou i nadále při výběru zážitků i nových věcí vážit skutečné hodnoty,“ dodává.
Evropští spotřebitelé neztrácejí sílu
Mastercard očekává, že míra nezaměstnanosti se bude nadále držet na historických minimech, přestože se může mírně zvýšit. Růst reálného disponibilního důchodu domácností, tedy rozdíl mezi růstem mezd a inflací, zůstane kladný a bude tak nadále podporovat oživení kupní síly obyvatel.
Pokles úrokových měr sníží hypoteční zátěž domácností s možností změny úrokové sazby hypotéky. V severských zemích, kde jsou hypotéky s proměnlivou úrokovou sazbou běžné, přinese pokles úroků oživení trhu s bydlením a růst spotřeby domácností. Nižší úrokové sazby také sníží atraktivitu spoření.
Výdaje spotřebitelů za zážitky a „velké okamžiky“ zůstávají i nadále vysoké. Předpokládá se však, že klesající úrokové míry podpoří utrácení i za dražší spotřební zboží, jako je elektronika, nábytek nebo domácí spotřebiče.
Zdroj: Mastercard