Mediaresearch: Online již nakupuje přes 47 % českých uživatelů internetu

14. 2. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Výsledky kontinuálního výzkumu internetových uživatelů agentury Mediaresearch poukazují na pozitivní trendy v online nákupů.

Celkově pátá vlna Strukturálního exkluzivního kontinuálního výzkumu potvrzuje již dříve se projevující trendy u pravidelných aktivit internetových uživatelů. Stále více uživatelů se zapojuje do sociálních sítí. Poslední data ukazují, že se jedná již o více než třetinu uživatelů. Dlouhodobě roste trend nakupování na internetu. Této možnosti využívá téměř polovina internetových uživatelů, zatímco v květnu minulého roku na internetu nakupovalo 38 procent uživatelů.

Graf vybraných aktivit uživatelů na internetu za období Květen 2008 - Říjen 2009

Zdroj: SEKV – SPIR/MEDIARESEARCH, květen 2008, říjen 2008, únor 2009, květen 2009, říjen 2009
* Otázka na účast v komunitních sítích byla dotazována od května 2009

Od května 2008 se téměř zdvojnásobil podíl uživatelů, kteří sledují televizi online. Aktuálně sleduje televizi na internetu téměř čtvrtina uživatelů. Oproti tomu u online poslechu rádia se zatím rostoucí trend podílu uživatelů jednoznačně neprojevil. V říjnové vlně potvrdilo poslouchání rádia na internetu 26 procent uživatelů. Původně rostoucí podíl uživatelů, kteří přidávají komentáře ke článkům, videím a blogů, se ustálil na 17 procentech.

Znalost práce s PC roste

U internetových uživatelů se zvyšuje úroveň znalostí práce s počítačem. Téměř čtvrtina uživatelů si sama upravuje nastavení operačního systému. Stále více uživatelů propojuje své PC do bezdrátových sítí, od května 2008 vzrostl jejich podíl ze 13 na 19 procent. Nárůst o dva procentní body od poslední vlny zaznamenal i podíl uživatelů propojujících PC do LAN sítí. Výraznější nárůst u vytváření bezdrátových sítí je dán i přednostnímu použití vysokorychlostnímu bezdrátovému připojení k internetu (viz dále).

Zvyšuje se zastoupení uživatelů, kteří na počítači umí napsat makro (14 procent), vytvořit počítačový program (14 procent) či nastavují parametry BIOSu (12 procent). Tyto nárůsty se projevují i v rostoucím trendu kategorie profesionálních uživatelů.

Graf vybraných počítačových znalostí uživatelů za období Květen 2008 - Říjen 2009

Zdroj: SEKV – SPIR/MEDIARESEARCH, květen 2008, říjen 2008, únor 2009, květen 2009, říjen 2009

Trendy v oblasti přístupu na internet

Slabě klesá procento uživatelů, kteří přistupují na internet z práce (z 34 procent v květnu 2008 na 30 procent v říjnu 2009). Klesající procento uživatelů připojujících se z práce pravděpodobně souvisí se stále dostupnějším připojení z domu. Častěji se na těchto místech připojují mladší uživatelé do 14 let (72 procent) a uživatelé ve věku 15-24 let (70 procent).

Nejčastěji uživatelé využívají k připojení z domova bezdrátové vysokorychlostní připojení (WiFi, FWA, …). Aktuálně tento typ připojení využívá 38 procent uživatelů. Rostoucí trend se objevuje u připojení přes kabelovou TV, podíl uživatelů od poslední vlny vzrostl z 20 na 24 procent. Naproti tomu klesá procento uživatelů s připojujících se přes ADSL. Z původní čtvrtiny uživatelů v květnu 2008 podíl postupně klesl na 21 procent v říjnu 2009.

bitcoin školení listopad 24

Opět dochází k poklesu v týdenní konzumaci internetu (průměrně o 46 minut na 563 minut týdně). Pokles potvrzují rovněž měřená data projektu NetMonitor (elektronické měření návštěvnosti a sociodemografie na internetu) a data z Kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací.

Zdroj: SEKV – SPIR/MEDIARESEARCH (únor, 2010)

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
ComSource: Co přinese rok 2025? Deepfake, zneužití AI i útoky na kritickou infrastrukturu
ComSource: Co přinese rok 2025? Deepfake, zneužití AI i útoky na kritickou infrastrukturu