Průzkum: Firmy nevyužívají potenciál obchodníků

19. 6. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Podle průzkumu společnosti Sprinx Systems se obchodníci ve firmách nejčastěji vymlouvají na přepracovanost a nezájem ze strany zákazníků. Vysoký zájem o obchodníky vede navíc k jejich fluktuaci.

Podle analýzy společnosti Sprinx Systems, více než polovina malých a středních firem využívá pro tvorbu obchodních příležitostí právě obchodní zástupce (52 %). Jejich potenciál přitom podle průzkumu většina firem využívá jen z 60 %. Nejčastěji jim poflr zprávy chybí pravdivý a ucelený přehled o probíhajících prodejních aktivitách.

Průzkum ukázal, že firmy se setkávají s pěti výmluvami (viz graf). Nejčastěji, že obchodník nemá výsledky, protože má najednou rozpracováno příliš mnoho obchodních případů a že není o komerční nabídky firmy zájem.

Graf: Nejčastější výmluvy obchodníků při nedosahování výsledků

Nejčastější výmluvy obchodníků při nedosahování výsledků

Zdroj: SprinxCRM, 2011

Firmy kromě nezrealizovaného prodejního potenciálu trápí také značná fluktuace obchodníků. Podle společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Jobs.cz a Prace.cz, je zájem o obchodníky obrovský. Zájem je zejména o akviziční obchodníky, kteří dokážou firmám přinášet klíčové zakázky.

Platy obchodníků od 30 do 10 tisíc

Podle Ondřeje Myslivečka, analytika pracovního trhu společnosti LMC, mohou ti nejlepší počítat s měsíčním platem, který tvoří i bonusy za úspěch, přesahujícím i 100 tisíc korun. Plat u key account managerů napříč firmami všech velikostí průměrně činí 41 500 korun. Plat řadového account managera se přitom pohybuje v rozmezí od 32 000 do 38 000 korun měsíčně. Právě mezi klasickými obchodními zástupci, obchodními cestujícími, prodejci a podobně je zaznamenána největší fluktuace na pracovním trhu.

Lepší pracovní prostředí pro obchodní pracovníky, motivaci i kontrolu pomáhají vytvářet informační systémy. Z průzkumu vyplývá, že manažeři od IT systémů pro péči o zákazníky (CRM) nejčastěji očekávají, že jim pomohou se sledováním obchodních aktivit, reportingem a integrací procesů (viz graf). „Průzkum potvrzuje, že cílem manažerů je zabránit nekoordinovaným akcím a získat pravdivou zpětnou vazbu. Klíčem k úspěchu je totiž sehraný obchodní tým, nikoli několik úspěšných sólových obchodníků,“ uvedl v tiskovém oznámení Radko Jelínek, obchodní ředitel společnosti Sprinx Systems.

Graf: Očekávání manažerů od CRM systémů

Očekávání manažerů od CRM systémů

bitcoin školení listopad 24

Zdroj: SprinxCRM, 2011

Analýza společnosti Sprinx Systems byla provedena v květnu 2011 na základě dotazování vzorku 100 malých a středních firem s různým prodejním zaměřením.

Zdroj: Sprinx Systems

Čtěte dále

Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends