Rozhovor: D-link rostl o 40 %. Co bude dál?

24. 6. 2009
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Autor:
Ne všechny IT společnosti na našem trhu zasáhlo zpomalení ekonomiky dramatickým způsobem. Jedním z výrobců, který zažívá významný nárůst obratu je D-link. O partnerské strategii jsem proto hovořil s Alešem Píclem, generálním ředitelem společnosti D-link ČR a SR.

Tomáš Punar: D-link v loňském roce dosáhl významného celosvětového úspěchu, když se poprvé zařadil mezi IT společnosti, jejichž obrat přesáhl jednu miliardu amerických dolarů. Jak se dařilo lokální pobočce?

Aleš Pícl: Rok 2008 byl pro nás velmi úspěšný, dosáhli jsme nárůstu obratu o 17 %. Vydařil se nám zejména konec roku, kdy mnozí hráči na trhu začali hovořit o krizi. Úspěšně jsme ovšem pokračovali i v prvním kvartálu, kdy rostly prodeje a dařilo se i v projektech.  Obrat narostl o 51 %. Firma se zachovala obezřetně z hlediska výdajů a příjímání nových zaměstnanců, ale nedošlo ke změně strategie. Tento přístup se vyplácí, v pololetí budeme mít růst obratu oproti pololetí loňského roku zhruba 42 %.

Jak se na výsledku podílel nepřímý prodejní kanál a reselleři?

Náš obchod dělíme do třech kategorií: telco, retail a channel prodej. Poslední jmenovaný tvoří na našem obratu zhruba 50 % a je pro nás přirozeně velmi důležitý. D-link je známý svými „krabičkami" do domácností a řekněme v consumer segmentu. Při dodávkách do firem už závisí více na partnerovi, který produkt pro svého klienta vybere.  Podle průzkumu, který jsme si v České republice dělali, mají firmy do dvaceti zaměstnanců obvykle svého partnera, který jim pečuje o IT. Podporou partnerů dodávajících do malých a středních podniků se proto nyní intenzivně zabýváme a snažíme se je naučit, že D-link nabízí velmi kvantitní produkty i pro firemní segment.

Jakou podporu partnerů působících v SMB konkrétně nabízíte?

Předně mám pocit, že se mnoho partnerů budování sítí bojí. Dodávají do firem například tiskárny, dodávají tam i naše menší produkty, ale na byznys řešení si netroufají. Nabízíme jim proto pomoc ve formě školení, aby zjistili, jaké jsou možnosti těchto produktů, jaké mají funkce a jak mohou sloužit jejich klientům. Vítáme i zcela nové partnery, kteří chtějí rozšířit svou působnost. Sítě nejsou sezónní zboží a jejich budování a údržba je služba se zajímavými maržemi.Luxusní router? DIR-685 za 6 921 Kč bez DPH od D-linku. Autorizovaní distributoři ČR: ABC Data, eD system Czech, Tech Data Distribution; Autorizovaní distributoři SR: Asbis SK, ABC Data SK, eD´system Slovakia

D-linku se v růstu obratu daří, nicméně předpokládám, že také síťařský byznys musela ekonomická recese poznamenat. Pozorujete na trhu nějaké změny?

Řekl bych, že trh se mění hodně. Z našeho pohledu se daří zvyšovat podíl na trhu. Měření si děláme pravidelně každý kvartál. Objevují se zde stále nové značky, které přicházejí s omezeným portfoliem a snaží se oslovit zejména cenou, případně specifickým produktem. Ukazuje se, že u českých zákazníků mají poměrně úspěch. I když nás tento trend zatím výrazně neohrožuje, nepodceňujeme ho. D-link staví na uceleném portfoliu a standardech, což je zpráva kterou se snažíme komunikovat směrem k partnerům i zákazníkům. Zároveň jsme levnější než naši největší konkurenti. Máme například zkušenosti i z velkých tendrů, kde byly jako základ sítě vybrány komponenty konkurence a všechny přístupové body dodal D-link, protože jsme levnější a přitom stejně spolehlivá alternativa. D-link se zároveň hodně chlubí tím, že jsme druhý největší dodavatel portů na celém světě.

Na trhu pozorujeme ale i další změny. Proběhly nějaké pády prodejců a distributoři jsou mnohem opatrnější v tom, s kým obchodují. Více se využívají pojišťovny k ověřování důvěryhodnosti partnerů a snižují jim kredity. Je vidět, že se firmy přesouvají k distributorům, kteří jsou v tomto ohledu benevolentnější.

Přistoupili jste také k nějakým opatřením nebo nové podpoře vůči partnerům?

Především jsme neustali ve své činnosti a stále uvádíme nové promoakce, které pomáhají partnerům prodávat. Z podpůrných aktivit bych vyzdvihl portál Partner +, což je program zaměřený na zvýšení úrovně znalostí, podpory a také na zvýšení marží pro prodejce s přidanou hodnotou a systémové integrátory. Kromě nového designu na portálu partneři najdou konfigurační nástroje a on-line školení. Vzdělávání partnerů touto pohodlnou formou připravili naši kolegové ze zahraničí. Jedná se opravdu o průřez poznání našich technologií, který jde mnohdy poměrně do hloubky. Partneři mohou absolvováním on-line kurzů získat certifikace. Zároveň jsme připravili „živá" školení, která mají za cíl zájemce o certifikace odborně připravit a vysvětlit jim všechny případné nejasnosti. Certifikované partnery samozřejmě dále podporujeme, máme pro ně připravené například zpětné rabaty nebo další podporu při prodeji.

Jak se Partner+ liší od vašeho portálu D-Best?

D-Best jsme spustili lokálně již před dvěma lety. Jeho smyslem je zajistit odměny pro všechny partnery, kteří prodávají D-link, a to od malých živnostníků až po velké dodavatele řešení. Systém je jednoduchý, partnerovi se automaticky registrují jeho nákupy u distributora, za které získává body, a ty následně směňuje za dárky typu marketingových předmětů, výprodejových demo produktů, nebo třeba poukázek do internetových obchodů. S programem jsme velmi spokojeni a poběží nadále souběžně s programem Partner+.S novým šasi DES-7206 míří D-link do korporátního segmentu

Pojďme na závěr zmínit produktové novinky D-linku. Jaké novinky by neměli uniknout pozornosti resellerů?

Stále obnovujeme portfolio routerů, které lidé potřebují do domácností. Ve všech produktech již najdete Wireless-N technologii. V současnosti na trh uvádíme také náš high-end produkt v oblasti routerů pro domácnosti, kterým je DIR-685. Jedná se o kombinaci storage, fotorámečku a nejvýkonnějšího routeru. U domácností jsme také úspěšní v oblasti úložných zařízení, která se již Češi naučili kupovat. Nesmím zapomenout na IP kamery. Ty se těší stále větší oblibě i u partnerů, kteří je instalují jako řešení například do bytových komplexů. Na trhu jsme slavili úspěch se sloganem „Hlídejte si domov odkudkoliv". Možnost zkontrolovat svůj dům či byt z kteréhokoliv počítače na světě mnoho zákazníků oslovuje.

IP kamery již částečně zasahují do segmentu SMB. Jaká je vaše aktuální nabídka pro malé a střední podniky?

bitcoin školení listopad 24

Právě v IP kamerách máme pro partnery připravené ucelené řešení pro SMB zákazníky. Jedná se o profesionální kamery, které automaticky ukládají záznam na datová úložiště, kde se dále zpracovává.  Je to řešení vhodné pro podniky, ale využívá se hodně například i na benzínových pumpách nebo v obchodech s více pobočkami.

Dále se v SMB samozřejmě soustředíme na naši tradiční síťovou oblast, která zahrnuje přepínače, firewally a další. Největší novinkou je v tomto segmentu bezpochyby naše nové šasi DES-7200, což je zařízení, které konkuruje i těm největším řešením od Cisca. Je to taková první vlaštovka, se kterou míříme do oblasti velkých sítí vhodných i pro enterprise segment od 200 zaměstnanců více. Je to rozhodně směr, kterým se do budoucna budeme ubírat.

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14