Rozhovor: Microsoft chce propojit podniková řešení u zákazníka s cloudem

26. 11. 2010
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Autor:
Na Convergence 2010 jsme vyzpovídali zástupce společnosti Microsoft. Jaké má výrobce plány v oblasti podnikových řešení a jaké příležitosti partnerům přináší?

Microsoft Convergence 2010Jan Mazal: Produkty Microsoft Dynamics jsou na trhu přibližně osm let. Mohla byste stručně popsat jejich vývoj a současnou nabídku na trhu?

Marie Huwe: Microsoft přibližně před osmi lety akvíroval Great Plains Software, který čerstvě vlastnil Solomon Sofware. O rok později koupil Navision Software, pod který již spadal Exact Sofware. Ve dvou transakcích jsme tak získali čtyři ERP systémy a následně jsme od základů vyvinuli vlastní CRM systém.  Hlavním cílem bylo vytvoření komplexního řešení pro firmy, které bude pokrývat jak oblast podnikového plánování (enterprise resource planning), tak správu vztahů s klienty (customer relationship management).

Microsoft Dynamics NAV, AX a CRM prodáváme ve většině zemí Evropy. V oblasti ERP je v Evropě naším hlavním produktem  Microsoft Dynamics NAV. V prosinci uvedeme na trhy střední Evropy vylepšenou verzi Dynamics NAV 2009 R2. Jedna z věcí, kterou partnerům přináší, jsou nové vývojářské funkce, které umožní vyvíjet, konfigurovat a přizpůsobovat vertikální řešení potřebám jejich zákazníků. K CRM aplikaci připravujeme také hostovanou verzi Dynamics CRM online.

Pro jaké typy podniků je řešení Dynamics vhodné?

Marie Huwe: Malé a střední podniky poptávají především „krabicová“ řešení, takže to není až tak o odvětvích, ale v jádru především o finančním plánování, controllingu a řízení podniku. Jsme však zároveň zavázáni vůči partnerům a pomáháme jim dodávat vysoce individualizovaná řešení pro většinu součástí NAV, ať už má náš systém sloužit společnosti podnikající ve vinařství, ocelářství nebo módě. Abych dala konkrétní příklad: náš Gold partner Trimit implementoval NAV ušitý kompletně na míru pro největší módní dům v Dánsku. Naši partneři tedy nejsou vázáni okruhem klientů-podniků spadajících jen do některých odvětví. Obecně dodáváme řešení do organizací z oblasti finančních služeb, veřejného sektoru, služeb, do prodejních a distribučních společností a výrobních podniků.

Jaká je situace na trhu podnikových řešení a jaké cíle na něm má Microsoft?

Jeff Edwards: Z širšího pohledu je trh velmi fragmentovaný. Na většině trhů se snažíme být na 1. - 2. pozici, ale nesmíme zapomínat, že je tu velké množství menších hráčů. Jako hlavní příležitost považujeme defragmentaci trhu do vyzrálé podoby, kde tržní lídr bude pokrývat 25-30% podíl. Pro představu celkový obrat z CRM na všech trzích je 11 mld. dolarů, obrat z ERP systémů na trhu středně velkých podniků, na který se primárně zaměřujeme, je 22 mld. dolarů.

Malí či velcí partneři řešení Dynamics

Jaké typy partnerů má Microsoft v oblasti podnikových řešení?

Jeff Edwards: Mezi spolupracujícími společnostmi najdete všechny typy partnerů -  resellery, VAR, implementátory, ISV, atd. Kooperujeme s velkými hráči jako například Cap Gemini, Accenture, kteří dodávají AX a CRM a jsou zaměření na rozsáhlé implementační projekty na středně velkých a velkých trzích  po celém světě, ale také s firmami o třech až čtyřech osobách s lokální působností a zaměřením na menší trhy, kde nabízí především NAV.

Jeff Edwards, director Dynamics partner strategyBylo by vůbec možné přeprodávat podniková řešení Microsoft bez specifických znalostí?

Jeff Edwards: Není, vždy jsme měli požadavky na certifikaci partnerů. V minulosti jsme je navyšovali, doplnili o požadavky na reference zákazníků a minimální výši obratu. Základní nároky a rozdělení vznikly s Microsoft Partner Network a nové rozdělení Silver a Gold klade na partnery ještě vyšší nároky .

Mohl byste popsat hlavní výhody partnerského programu Microsoft Dynamics?

Jeff Edwards: Když budete chtít úspěšně dodávat ERP nebo CRM, budete potřebovat trénink, konzultanty a lidi, kteří dokonale znají produkt. Proto máme širokou základnu školících center po celé Evropě vedených v jazyce dané země. Poskytujeme zde technická školení, presales, sales a marketingová školení, manažerská školení a školení na metodiku implementace, abychom zajistili perfektní znalosti a dovednosti všech zaměstnanců partnerské společnosti. Znalost metodiky implementace je zásadní pro kvalitní sestavení nabídky klientovi, tak aby byly splněny očekávání na obou stranách. Následné dotažení projektu do zdárného konce rozhoduje o tom, jestli a do jaké míry bude projekt ziskový. Z toho důvodu jsme hodně investovali do školících nástrojů, např. do Sure Step (komplexní implementační metodologie, která popisuje procesy a disciplíny nezbytné pro implementaci podnikových systémů Microsoft Dynamics pozn. red.).

Jakým způsobem mohou firmy zažádat o partnerství a co pro to musí udělat?

Jeff Edwards: Pro zájemce máme standardní proces přihlašování přes webový portál partner.microsoft.com. V sekci Dynamics naleznou vaši čtenáři veškeré informace o tom, kde začít, jaká školení by měli absolvovat a jaké certifikace budou potřebovat podle oblasti, která je zajímá.

Je cloud příležitostí nebo hrozbou?

Jedním z významných trendů současnosti je cloud computing a Microsoft už řadu svých řešení přenesl do cloudu. Jaké jsou plány pro Dynamics?

Jeff Edwards: V současné době nabízíme hostované CRM s názvem Dynamics CRM Online, které je dostupné na americkém a kanadském trhu již pár let. Od ledna jej však postupně uvedeme v dalších 40 zemích a 41 jazycích včetně češtiny.

Marie Huwe: Partnery chceme nalákat pobídkou ve formě 40% marže k novým licencím, aby začali nabízet svým zákazníkům také variantu CRM online.

Tlak cloud computingu je velkou výzvou pro resellery a VAR. Jak se jeho vlivem změní jejich byznys?

Jeff Edwards: Rozhodně záleží na tom, co prodávají. Pokud aktuálně dodávají samostatné e-mailové systémy nebo IT infrastruktury budou si muset uvědomit, že dnes již hodnota spočívá v komplexních řešeních ve smyslu CRM a ERP. Vznikají také další příležitosti jako přizpůsobování vertikálních řešení těchto aplikací na míru zákazníkovi.

Marie Huwe: Budou se muset také naučit jinak rozlišovat příjmy. Cloud computing znamená přechod z modelu založeného na předplacených licencích, kdy očekáváte příjem z balíku licencí v okamžiku vypršení jejich platnost, do modelu, kdy k vám příjmy tečou nepřetržitě. Doba, po kterou příjmy potečou k partnerovi, záleží pouze na tom, jak dlouho dokáže uspokojovat požadavky zákazníka. Budou si muset rozmyslet, jakým způsobem představí novou hodnotu, o které Jeff mluvil, zákazníkům a obhájí ji. V tom se snažíme partnerům pomoci.

Jaké prodejní argumenty mohou partneři využít při nabídce cloudového řešení?

Jeff Edwards: Především u ERP bude implementace on premise převažovat nad hostovanými řešeními. Avšak jeho integrace s hostovanými aplikacemi jako jsou CRM, Sharepoint, business intelligence bez potřeby znalostí nastavení serverů či infrastruktury, dává mnohem více prostoru dialogu se zákazníkem o samotném byznysu. Obavy z toho, že kanál již nebude potřeba, bych rozptýlil faktem, že poroste poptávka po implementačních parterech, kteří zajistí integraci on premise aplikací s hostovaným řešeními. Stejně tak aplikace v cloudu, která není propojená s ostatními aplikacemi, má jen omezené možnosti využití. Hodnota, kterou kanál bude nadále přinášet, spočívá v poradenství jak integrovat tyto on premise a cloudové aplikace a jaký přínos může mít každá z nich pro zákazníka.

Co čeká ERP v dalších letech

Jaké další trendy pozorujete ve vývoji Dynamics a ERP obecně?

Two-Tier ERPJeff Edwards: Dalším kritickým krokem, a naše konkurence si to uvědomuje a pracuje na tom, je propojení a kombinace strukturovaných interních dat typu skladových zásob, plateb, pohledávek, projekcí příjmů s nestrukturovanými daty jako jsou každodenní komunikace v e-mailech, na portálech, tabulkách v excelu. Schopnost vidět tvrdá data a k nim příslušející komunikaci s kolegy, dodavateli a klienty se zpětnou vazbou v reálném čase například díky business intelligence přináší velký obchodní potenciál.

Marie Huwe: Druhým trendem jsou zcela jistě 2-tier ERP. Velká část větších společností využívajících SAP Business Suite na centrále hledá flexibilnější řešení pro provázání informačních toků s dceřinými společnostmi či divizemi. Implementace Dynamics ERP v dceřiných společnostech a jeho propojení s centrálním hubem je v konečném důsledku méně nákladné. Proto jsme spustili two-tier connector, který dokáže propojit SAP Business suite s Microsoft Dynamics ERP.


Jeff Edwards

Jeff Edwards, director Dynamics partner strategy, zodpovídá za strategii kanálu a partnerských programů pro Microsoft Dynamics. Dříve zastával různé pozice v rámci Dynamics ERP, vedl produktový marketing ERP a byl ředitelem Industry Solutions. Do Microsoftu vstoupil v roce 2001 s více než deseti lety zkušeností v oblasti technologií. Předtím pracoval např. pro Compaq Computer Corp. a Texas Instruments.

 

bitcoin školení listopad 24

Marie Huwe


Marie Huwe
, general manager Microsoft Dynamics marketing, Huwe má na starost integrovanou marketingovou komunikaci pro Microsoft Business Solutions. Kariéru v Microsoftu  začala jako ředitelka marketingu pro SQL server, následně se stala generální manažerkou marketingu vývojářských nástrojů a později vedla marketingovou strategii pro partnerský kanál.

Čtěte dále

Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends