Třetina retailu je připravena na otevřené bankovnictví podle směrnice PSD2 (Accenture)

1. 2. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: andranik123 @ fotolia.com
Nová evropská legislativa, která na základě principu otevřeného bankovnictví nařizuje finančním domům poskytovat třetím stranám přístup k platebním službám, má retailu přinést nové příležitosti a umožní zavádět inovace a nové služby přímo do obchodů.

Výsledky nového průzkumu společnosti Accenture ukazují, že od konce ledna 2018, kdy v Evropské unii vstoupilo v platnost nové znění směrnice o platebním styku, známé pod zkratkou PSD2, začínají maloobchodní společnosti hrát novou roli v každodenním platebním styku.

Třetina retailu je připravena na propojení 

Směrnice PSD2 bankám nařizuje, aby se souhlasem zákazníků poskytly třetím stranám řízený a bezpečný přístup k bankovním platebním službám. Jejím cílem je podpořit konkurenci, inovaci a transparentnost na trhu, ale také zvýšit bezpečnost internetových plateb i přístupu k účtům.

V rámci průzkumu bylo dotázáno téměř 80 výkonných manažerů velkých maloobchodních firem a bank napříč Evropou s cílem zjistit, jak na novou legislativu zareagují. Ukázalo se, že téměř třetina oslovených maloobchodních společností je již nyní připravena se propojit s bankami.

V roce 2019 pak bude připraveno tuto možnost využívat již 90 % maloobchodních společností. Propojení se systémem banky přes API má maloobchodníkům nabídnout snížení poplatků a bankám zase umožní nabízet další služby, například půjčky sjednané přímo v prodejně.

Personalizace nabídky i snížení transakčních poplatků

Respondenti průzkumu nejčastěji uváděli, že chtějí API využít ke sledování finančních informací o zákaznících a vytváření personalizovaných nabídek (74 %), provádění plateb přímo s bankou, čímž se sníží transakční poplatky (53 %) či ke snižování rizika zneužití a podvodu (53 %).

Více než polovina respondentů deklarovala také záměr vytvářet nabídky a slevy přímo v místě prodeje v závislosti na nákupních zvycích zákazníka. Maloobchodníci dále očekávají, že otevřené bankovnictví silně podpoří inovace v samotných obchodech.

API rozhraní, jehož využití obchodníci zmiňovali nejčastěji jako vhodné pro zařazení do jejich existujícího prodejního procesu, umožní zákazníkům získat informace přímo u obchodníka. Půjde o operace jako zobrazení zůstatku na účtu (67 %), provedení platby (63 %) a platební historie (60 %).

Na vlastní pěst, či s pomocí partnera?

Accenture uvádí, že otevřené bankovnictví, tedy zpřístupnění bankovní sítě třetím stranám, je příležitostí pro maloobchodníky, aby svým zákazníkům poskytli kvalitnější zákaznickou zkušenost, flexibilnější platební postupy a rychlejší převody peněz.

Otevřené bankovnictví má dále umožnit zvýšení cash-flow, protože zákazník nebude muset využívat síť platebních karet, čímž se odstraní platby poplatků za ně. Současně má dojít ke snížení možnosti zneužití a minimalizaci zpětného účtování peněžních částek.

bitcoin školení listopad 24

Accenture dodává, že v dlouhodobém horizontu se budou maloobchodníci muset rozhodnout, zda si vytvoří vlastní platební kanál (například v podobě nákupní aplikace) nebo zda věc svěří do rukou externího specialisty.

Zdroj: Accenture

Čtěte dále

Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti