Tři „P“ – pirátství, pornografie a nedostatečné patchování jsou hlavními hrozbami českých uživatelů

29. 9. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © senicphoto - Fotolia.com
Používání aktivátorů pirátského softwaru, nedostatečné záplatování a brouzdání po pornografických webech jsou nejčastějši důvody nákazy českých uživatelů malwarem.

V posledních 12 měsících čelilo incidentům způsobeným viry či malwarem celosvětově 70 % dotázaných uživatelů. V Česku to bylo jen 45 %, přitom 37 % českých respondentů se setkalo s incidenty souvisejícími s finančními transakcemi a podezřelými stránkami a 14 % s prolomením online účtů.

Vyplývá to z letošního průzkumu Kaspersky Lab a B2B International mezi uživateli v 26 zemích včetně České republiky.

Kaspersky zároveň dodává, že dotázaní Češi jsou v oblasti kybernetické bezpečnosti opatrnější, mají o hrozbách vyšší povědomí a stávají se oběťmi kyberzločinců méně často než je celosvětový průměr.

Bezpečnostní prohřešky českých spotřebitelů a firem

Češi si podle průzkumu Kaspersky Lab nedávají pozor na stahování nebo záplatování.

 Juan Andres Guerrero-Saade, člen týmu Kaspersky Lab Global Research & Analysis Team (GReAT)O stavu kybernetické bezpečnosti v ČR mluvil na tiskové konferenci v Praze přední analytik Kaspersky Lab Juan Andres Guerrero-Saade, člen týmu Kaspersky Lab Global Research & Analysis Team (GReAT).

České počítače se nejčastěji nakazí viry kvůli stahování pirátských souborů, souborů s dospělým obsahem nebo neaktualizovanému softwaru, uvádí odborník Kaspersky Lab.

Mezi 20 nejrozšířenějšími druhy virů v České republice jich šest v podobě aktivátorů legitimního softwaru. Ty systém zahlcují také malwarem a adwarem.

Jak Kaspersky přišel na to, že PC v ČR nejsou dostatečně záplatované? Žebříčky pokusů o infikování v Česku vedou stále variace červa s názvem Conficker, který napadá počítače  s Windows dávno opravenou dírou z roku 2008.

V daleko větší míře čelí kybernetickým hrozbám firmy, dodává Guerrero-Saade. Podle letošního průzkumu Kaspersky Lab mezi podniky řešilo v posledních dvanácti měsících problémy s viry, červy, spywarem a jinými škodlivými programy 60 % dotázaných českých firem. Na phishing narazilo 37 % respondentů a s narušením sítě či hackingem se potýkalo 17 %.

Z interních hrozeb pak dotázané firmy uváděly zejména zranitelnosti existujícího softwaru (31 %), neúmyslný únik dat zaměstnanci (16 %) a podvody zaměstnanců (13 %).

Jak ochránit spotřebitele i firemní zákazníky

Společnosti by měly zavádět takové postupy, které budou zaměstnanci chápat a dodržovat, uvádí Juan Andres Guerrero-Saade. Pro zmírnění následků cílených útoků doporučuje věnovat pozornost posuzování zranitelností, patch managementu, kontrole aplikací, whitelistingu a zabezpečení sítě. 

Komplexní bezpečnostní software podle Guerrero-Saada by neměl být jen otázkou firemního segmentu, ale důležitý je také pro domácnosti. A to především pokud na zařízeních používají sociální sítě, provádí online platby nebo jiné aktivity vyžadující osobní informace.

Jak firemní, tak domácí uživatelé se také potřebují vzdělávat v kyberbezpečnosti. Spear-phishingové e-maily, sociální sítě a instant messaging totiž patří podle Kaspersky Lab mezi nejčastější techniky infiltrace.

Jste na tom ve znalostech lépe než vaši zákazníci? Svou počítačovou gramotnost si můžete ověřit v testu „Jste znalec v kybernetické problematice?

bitcoin školení listopad 24

Juan Andres Guerrero-Saade v Praze vystupuje na mezinárodní konferenci o kybernetické bezpečnosti Virus Bulletin 2015, která se koná od 30. září do 2. října.

Zdroj: Kaspersky Lab

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry