Tržby českých a slovenských obchodníků za rok 2012 klesly o 1 %

11. 2. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © .shock - Fotolia.com
Prodeje v maloobchodě za loňský rok nepatrně poklesly, prosinec mírně rostl. Ukazují to výsledky dat Českého statistického úřadu a Štatistického úradu Slovenskéj republiky.

Tržby v českém maloobchodě po očištění o sezónní vlivy vzrostly v prosinci reálně meziměsíčně o 1,3 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,4 % (bez očištění o 5,1 %).

Za celý rok 2012 se tržby v maloobchodě snížily reálně meziročně o 1,1 %.

Pokles tržeb byl ovlivněn nižším prodejem sortimentů citlivě reagujících na rozdílný počet pracovních dní (v roce 2012 měl prosinec o tři pracovní dny méně než v roce 2011).

Po relativně výrazném růstu v předchozích dvou měsících klesl prodej počítačového a komunikačního zařízení o 1,5 %. Tržby rostly pouze za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 6,9 %).

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,5 %. V porovnání s listopadem 2012 se snížil o 0,6 p.b.

Na Slovensku v prosinci 2012 meziměsíčně nejvíce vzrostly tržby ve velkoobchodě (o 4,2 %), maloobchodní tržby zůstaly nezměněné.

Meziročně velkoobchodní tržby na Slovensku v prosinci vzrostly o 1,4 % a dosáhly 2 013,6 milionu eur. Maloobchodní tržby meziročně klesly o 4 % na 1 731,8 milionu eur.

Velkoobchod se zařízeními pro informační a komunikační technology rostl o 0,1 %. Nejvíce klesly tržby ve velkoobchodě se stroji a zařízeními (o 10 %).

Vývoj v roce 2012

Za celý rok 2012 se tržby v českém maloobchodě (vč. motoristického segmentu) snížily reálně meziročně o 1,1 %. Růst byl zaznamenán pouze v prvním čtvrtletí, v srpnu a v říjnu.

Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 8,2 %).

Ve specializovaných prodejnách nejvíce rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení (o 5,8 %). Naopak méně se prodávaly výrobky převážně pro domácnost (o 1,8 %).

bitcoin školení listopad 24

Průměrný cenový deflátor za rok 2012 činil 101,0 % a byl nejvíce ovlivněn cenami pohonných hmot a potravin.    

Na Slovensku se tržby ve velkoobchodě zvýšily o 3,5 % na 23 926,8 milionu eur v důsledku růstu ve většině činností. Maloobchodní tržby meziročně klesly o 1 % na 17 926,9 milionu eur.

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na webu Eurostatu).

Zdroj: ČSÚ, ŠÚSR

Čtěte dále

Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?