Uživatelé by preferovali zabezpečení webů pomocí dvojí autentizace (Seznam.cz)

9. 3. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © Maxim_Kazmin - Fotolia.com
Průzkum Seznamu ukázal, že čeští uživatelé by za ideální zabezpečení svých webových účtů považovali klasické zadání uživatelského jména a hesla, doplněné o druhé, jednorázové heslo. Dostal by ho chtěli prostřednictím SMS.

Portál Seznam.cz provedl v řadách svých uživatelů průzkum týkající se způsobů ověřování identity při přístupu na internetové stránky. Podle názoru respondentů je ideálním způsobem takové autentizace zadání uživatelského jména a hesla, ovšem doplněné o druhé, jednorázově vygenerované heslo.

Dvojí heslo a poslat esemeskou

Do zabezpečených služeb, například internetového bankovnictví, by se takto chtělo přihlašovat 44 % dotázaných. Druhou nejčastější odpovědí byl otisk prstu (13 %) a třetí pak dnešní nejběžnější způsob, tedy samotné uživatelské jméno a heslo (12 %), ovšem s důrazem na sílu a pravidelnou obměnu.

Další způsoby, například zadání dalších biometrických údajů, zasunutí USB média nebo ověření službou třetí strany, nasbíraly jen jednociferná procent.

Pokud jde o preferovanou dvojí autentizaci s nutností zadání jednorázového hesla, tři čtvrtiny respondentů by uvítaly jeho zaslání pomocí SMS. Jen jednociferná procenta respondentů by dala přednost generaci hesla pomocí mobilní aplikace nebo samostatného zařízení, tzv. tokenu.

Zabezpečení podpořenému přidáním jednorázového hesla pak důvěřuje celých 85% dotázaných, 58 % z nich ho dokonce považuje za velmi důvěryhodné.

Zapomínáme složitá hesla i kontrolní otázky

Další otázky odhalily řadu skutečností, které by mohly zajímat každého provozovatele e-shopů. Více než čtvrtina (28 %) respondentů například uvedla, že přestalo nakupovat v internetovém obchodu, protože se jim „nezdálo“ přihlašování. Jen relativně slabá většina (63 %) důvěřuje zabezpečení e-shopu pouze pomocí uživatelského jména a hesla.

Průzkum dále ukázal, že běžná součást řady uživatelských účtů, tzv. kontrolní otázka, nemusí vždy fungovat. Více než polovině respondentů už se někdy stalo, že na ni zapomněli odpověď.

Podobné je to s (často vynucenými) dlouhými nebo složitými hesly. Alespoň jednou je zapomněly dvě třetiny respondentů, více než třetině se to pak stává opakovaně.

S nedostupností internetových stránek z důvodu nezdařeného přihlášení pak má zkušenost většina dotázaných. Pravidelně se v této situaci nachází polovina z nich.

Více než polovina pak kvůli problémům s přihlášením někdy nemohla provést online transakci. Pětině se to stává dokonce opakovaně.

Své jméno a heslo zadala omylem na nějaké podvodné internetové stránce desetina respondentů. Necelých 15 % dotazovaných se stalo obětí úniku nebo krádeže přihlašovacích údajů a necelých 7 % respondentů se někdy stalo obětí podvodu založeném na zneužití přihlašovacích údajů. Obětí zneužití soukromých informací ze stránky nebo účtu v sociální síti se stalo 8%

bitcoin školení listopad 24


Průzkumu se v lednu a únoru 2015 formou on-line dotazníku zúčastnilo 1008 respondentů portálu Seznam.cz starších 10 let.

Zdroj: Seznam.cz

Čtěte dále

Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Máte klienty v oblasti maloobchodu? VMS platforma Milestone může otevřít nové příležitosti
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Přijďte si do Asbisu pro všestranně kompaktní Asus NUC 14
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Šest klíčových oblastí v AECO, kde mění pravidla hry
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Red Hat: Co nás čeká v oblasti automatizace a využití AI?
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data